Hjelp med kampfisk yngel sykdom
Hei!
Yngelene mine døder en og en hver dag,,, Ukjent sykdom... Jeg fant en på netta som har akkurat samme sykdom men fant ikke noe behandling for dette.
Yngelene får en rødt prikk på panne og dør 1-2 dager etter,,,
sjekk denne linken for å se på hvordan prikken ser ut..
Håper dere kan hjelpe... Det er trist å se dem dør hverdag...
Yngelene mine døder en og en hver dag,,, Ukjent sykdom... Jeg fant en på netta som har akkurat samme sykdom men fant ikke noe behandling for dette.
Yngelene får en rødt prikk på panne og dør 1-2 dager etter,,,
sjekk denne linken for å se på hvordan prikken ser ut..
Håper dere kan hjelpe... Det er trist å se dem dør hverdag...
Postet 20.03.11 kl 01:32
Postet 20.03.11 kl 10:37
Ca halv parten dævæ
er det seriøs ingen her som veit hvordan jeg kan stoppe fiskene å dø?
Jeg fant en løsning men jeg veit ikke hvor jeg får tak i medisinet. Hvor kjøper man antibiotik tetracyclin?
har dere en annen løsning til problemmet?
Jeg fant en løsning men jeg veit ikke hvor jeg får tak i medisinet. Hvor kjøper man antibiotik tetracyclin?
har dere en annen løsning til problemmet?
Postet 24.03.11 kl 12:18
Jehsoner det seriøs ingen her som veit hvordan jeg kan stoppe fiskene å dø? Jeg fant en løsning men jeg veit ikke hvor jeg får tak i medisinet. Hvor kjøper man antibiotik tetracyclin? har dere en annen løsning til problemmet?
Jeg har desverre ikke noen løsning på problemet ditt, men det første og beste jeg kom på, er å kanskje kontakte en akvariebutikk?
link til akvariekjellern Han som driver denne butikken (tror han har bruker her på forumet også) er i alle fall av de mest erfarene og spesialiserte på akvariumsfisk her i distriktet som jeg vet om. Kanskje du kan ringe med han å høre om han har det du er på utkikk etter, eller om han evt kan bestille det/ vet hvor du kan få det?
Håper du finner ut av det da, trist om alle skulle dødd.
Postet 24.03.11 kl 12:39
Endret: 24.03.11 kl 12:40
Hei!
Hei takk for svaret Jeg prøver så godt jeg kan å få fiskene til å overleve... Jeg har ringt dyreklinkken her i horten men jeg fikk et negativ svar(De kan ikke noe om fisk? tror kanskje de må bytte navn til hundeklinkk eller katteklinikk) og de veit ikke heller hvor jeg kan få tak i medisinet... waa... skal prøve å spørre han på akvariekjellern... takk for ideen...
Postet 24.03.11 kl 14:51
Postet 24.03.11 kl 15:26
Endret: 24.03.11 kl 15:27
Postet 25.03.11 kl 10:15
Men det var vel det som var problemet så vidt jeg forsto, at den lokale veterinæren ikke hadde noen løsning på problemet.
Men jeg leste litt rundt på svar ang fiskesykdommer fra veterinær på en annen side, og det denne veterinæren foreslo, var at man bare måtte forklare sykdommen, symptomene, og be om en resept. Er jo verdt et forsøk.
Hvordan er det med de små nå?
Men jeg leste litt rundt på svar ang fiskesykdommer fra veterinær på en annen side, og det denne veterinæren foreslo, var at man bare måtte forklare sykdommen, symptomene, og be om en resept. Er jo verdt et forsøk.
Hvordan er det med de små nå?
Postet 25.03.11 kl 12:19
lillkaMen det var vel det som var problemet så vidt jeg forsto, at den lokale veterinæren ikke hadde noen løsning på problemet.
Nei, men løsningen har jo "vi".
Som du sier; kontakt en veterinær - beskriv symptomer og om du ber om et spesifikt preparat, dokumenter virkningen av dette, så er man kommet et stykke på vei.
Postet 25.03.11 kl 12:27
Postet 25.03.11 kl 13:41
Jeg leste den og
Hei! Takk for svarene. Jeg leste det også og jeg har prøvd å få tak i tetracycline. Jeg ringte 3 dyreklinikk nå og fortalte om denne sykdommen. Den ene sier at de har ikke noe peiling på fisker, den andre ba meg å ringe til dyrebutikk(for å få anbefalinger, Jeg ringte tilbake og sa at de hadde ikke noe andre anbefalinger enn esha2000, det har jeg brukt også), også ba de meg å ringe en annen dyreklinikk. Så ringte jeg den tredje også sa de at de skulle ringe meg opp igjen pga han ene legen har mer peiling på fisker. Skulle ringe meg opp igjen kl 2. de gjorde dem ikke. Så nå tror jeg at jeeg skal ringe dem igjen siden de har glemt meg,..
Jeg er drit lei.... :S
Hvor kan jeg få tak i methylenblått? Har dere noe annen anbefalinger jeg kan prøve på`?
Småene har det dårlig tror jeg. Jeg plukker opp døde fisk hver eneste dag... det er trist å se dem dør hverdag ass...:S
Jeg er drit lei.... :S
Hvor kan jeg få tak i methylenblått? Har dere noe annen anbefalinger jeg kan prøve på`?
Småene har det dårlig tror jeg. Jeg plukker opp døde fisk hver eneste dag... det er trist å se dem dør hverdag ass...:S
Postet 25.03.11 kl 15:09
Hva mer kan jeg gjøre
hmmm... dyreklinikken ringte meg opp da, men tja,,, de sier at jeg skal ringe opp igjen på mandag fordi han legen måtte få tak i en som har mer peiling om fiskene enn han da... IGJEN! Hvorfor er det så vanskelig å få en resept???
Duh!
Duh!
Postet 25.03.11 kl 16:36
uff, det var kjedlig.
Fikk du tak i han med nettbutikken jeg linket til?
kunne ikke kanskje ringt til veterinærhøgskolen å spurt der om det er noen som har peiling på fisk? Det gjorde jeg med hest, da den lokale veten ikke hadde noe særlig fornuftig svar på spørsmålet mitt, funket det. Sånn hvis du ikke får snakke med han til mandag heller liksom.
Men ville de ikke skrive ut resept før du hadde snakket med han som kunne fisk? De kan vel virkelig ikke mene at du ikke skal få medisiner til fiskene dine før tidligst mandag? Under sykdom er det ganske lenge å vente, burde vel vært mulig for de å skrive ut en resept når de er snakk om fler dør for hver dag som går vel?
huff, får håpe du har lykken med deg til mandag da. :/
Fikk du tak i han med nettbutikken jeg linket til?
kunne ikke kanskje ringt til veterinærhøgskolen å spurt der om det er noen som har peiling på fisk? Det gjorde jeg med hest, da den lokale veten ikke hadde noe særlig fornuftig svar på spørsmålet mitt, funket det. Sånn hvis du ikke får snakke med han til mandag heller liksom.
Men ville de ikke skrive ut resept før du hadde snakket med han som kunne fisk? De kan vel virkelig ikke mene at du ikke skal få medisiner til fiskene dine før tidligst mandag? Under sykdom er det ganske lenge å vente, burde vel vært mulig for de å skrive ut en resept når de er snakk om fler dør for hver dag som går vel?
huff, får håpe du har lykken med deg til mandag da. :/
Postet 26.03.11 kl 23:01
Akvakjelleren har jeg spurt om. Sånne medisiner kan de ikke selge fordi man trenger resept for dem.
Jeg sa til dyyreklinikken at jeg trenger bare resept for medisinet og fortalte dem at fiskene dør hver dag, men de sier bare at jeg skal ringe igjen på mandag... :S De virker ganske careface... :S I dag har jeg byttet vann i karret og satt inn masse java moss. Jeg bare håper at javamossen hjelper litt med å få rennere vann siden de spiser jo opp nitritten og de kan produsere litt for... Ikke så mange som er igjen men prøver å få dem til å overleve.
Jeg tenkte kanskje jeg skal bare bestille medisinet fra ebay, men jeg er redd for at det blir for dyrt. Frakten koster 131kr + medisenet 111 kr og kankje + moms og tollavgift og sånn... :S
[URL=http://viewitem.eim.ebay.no/Fish-Cycline-ForteTetracycline-500-mg-100-Caps-13955/220727890434/item]Her
Jeg sa til dyyreklinikken at jeg trenger bare resept for medisinet og fortalte dem at fiskene dør hver dag, men de sier bare at jeg skal ringe igjen på mandag... :S De virker ganske careface... :S I dag har jeg byttet vann i karret og satt inn masse java moss. Jeg bare håper at javamossen hjelper litt med å få rennere vann siden de spiser jo opp nitritten og de kan produsere litt for... Ikke så mange som er igjen men prøver å få dem til å overleve.
Jeg tenkte kanskje jeg skal bare bestille medisinet fra ebay, men jeg er redd for at det blir for dyrt. Frakten koster 131kr + medisenet 111 kr og kankje + moms og tollavgift og sånn... :S
[URL=http://viewitem.eim.ebay.no/Fish-Cycline-ForteTetracycline-500-mg-100-Caps-13955/220727890434/item]Her
Postet 27.03.11 kl 00:39
Inaktiv bruker
moms og toll er vel bare på varer over to hundre kroner? frakten taes ikke med i totalprrisen. så 242 kroner og du er i mål.
Postet 27.03.11 kl 00:57
Endret: 27.03.11 kl 00:58
Okok,,,
Men, er det noe forskrifter om medisiner kjøpt fra utlandet? Jeg skjønte at Norge er strengt på slike ting så jeg tør nesten ikke det...:S Får ikke en gang tak i det hos legen med en gang... :S Har du erfaring med dette?
Postet 27.03.11 kl 01:33
om det er reseptbelagt medisiner, ville jeg vel kanskje tro det kan bli problemer om det blir stoppet i tollen. (ikke helt sikker) men dette vil jo mest sannsynlig ta såpass lang tid, at innen du mottar pakken, er det for sent.
får håpe han som har mer med fisk å gjøre er der i dag da, også får du bare prøve å printe inn i hodet på de viktigheten av at du får denne medisinen nå, at dette syntes du er dyreplageri, og at de kan mene dette, og mener at du skal finne deg i slikt, er hårreisende! De må da skjønne alvoret i det de også, er det mulig.
Skal krysse fingrene for at du får den hjelpen du har RETT på i dag!
får håpe han som har mer med fisk å gjøre er der i dag da, også får du bare prøve å printe inn i hodet på de viktigheten av at du får denne medisinen nå, at dette syntes du er dyreplageri, og at de kan mene dette, og mener at du skal finne deg i slikt, er hårreisende! De må da skjønne alvoret i det de også, er det mulig.
Skal krysse fingrene for at du får den hjelpen du har RETT på i dag!
Postet 28.03.11 kl 13:48
Det er ofte en ganske tøff belastning for en fisk å medisineres. Ikke alle tåler det. Yngel har lett for å stryke med om de må gjennom en hard runde medisiner. Det er et kjipt valg i blant, for man må ta sjansen på at medisinen kan kverke dem eller så gjør sykdommen det, liksom.
Men jeg har noen spørsmål rundt yngelen din og hvordan du steller dem. Sykdommen må jo komme et sted fra. Er dette et helt eget akvarium der du kun har yngelen? Er det innredet med filter og planter osv? Eller hvordan gjør du det med hensyn til det daglige stellet av yngelen? Kan du beskrive litt om det og hva du fôrer dem med også? Hvor gamle er de / antall dager og uker?
Men jeg har noen spørsmål rundt yngelen din og hvordan du steller dem. Sykdommen må jo komme et sted fra. Er dette et helt eget akvarium der du kun har yngelen? Er det innredet med filter og planter osv? Eller hvordan gjør du det med hensyn til det daglige stellet av yngelen? Kan du beskrive litt om det og hva du fôrer dem med også? Hvor gamle er de / antall dager og uker?
Postet 28.03.11 kl 14:47
Jeepiee...
lillkaom det er reseptbelagt medisiner, ville jeg vel kanskje tro det kan bli problemer om det blir stoppet i tollen. (ikke helt sikker) men dette vil jo mest sannsynlig ta såpass lang tid, at innen du mottar pakken, er det for sent. får håpe han som har mer med fisk å gjøre er der i dag da, også får du bare prøve å printe inn i hodet på de viktigheten av at du får denne medisinen nå, at dette syntes du er dyreplageri, og at de kan mene dette, og mener at du skal finne deg i slikt, er hårreisende! De må da skjønne alvoret i det de også, er det mulig. :( Skal krysse fingrene for at du får den hjelpen du har RETT på i dag!
Har god nyhet. De har fått tetracycline i klinkken i dag, men fikk ikke sett på den ordentlig sa dem. De må bare se på det først og lese gjennon hvordan den skal brukes osv. de skal ringe meg opp igjen i løpet av dagen.
MEN, så ser det ut også at bakteriene har roe seg ned. jeg har kun plukket 1 i går og i dag. skiftet vann på lørdag og satt inn masse javamoss. de ser ut som de trives seg godt nå men ser forsatt noen av dem har de prikkene.(2-5) Kanskje de som døde gjemte seg i javaamossen...:S
Det er ofte en ganske tøff belastning for en fisk å medisineres. Ikke alle tåler det. Yngel har lett for å stryke med om de må gjennom en hard runde medisiner. Det er et kjipt valg i blant, for man må ta sjansen på at medisinen kan kverke dem eller så gjør sykdommen det, liksom.
Hei! Jeg skjønner det du mener om å mmedisinere fiskene. Fiskene har sitt eget karr fra første dag de ble født. Først var det fullt av pistiaplante, men etter jeg flyttet dem fra en 15 liter til 54 liter akvarium tok jeg bort plantene fordi mange som gjemmer seg der og ikke får noe fõr. Jeg forer dem med mikroorm som vanligvis synker ned i bunnen. Har ikke noe i bunnen, akvariumet er innredet med luftdrevende filter, varmekolbe og termometer. har også heldekkende lysarmatur. Jeg pleier å sjekke dem heletiden og sørge for at de har spist og det er ryddig i karet.
Sykdommen kom etter jeg mista lokket av armaturen i vannet. jeg trodde først at de ble most derfor de fikk rød merket. Men de kom flere og flere som har rød prikk på tryne. Jeg tror ikke at bakterian kom fra lokket. Jeg tror jeg har gjort en ting som er feil. Jeg skrapte algene på glasset(innvendig) mens fiskene er der. Men nå tror jeg ikke at det var alger. i går leste jeg om grønn alger som er egentlig bakteria. Jeg skrapte de bort og de lå i bunnen av akvarium og slamsugde det etter jeg ble ferdig. Fiskene har sikkert fått noe i kroppen. Skal aldri gjør det her i gjen... :S
Postet 28.03.11 kl 16:44