Syk/skadet platy - hvilken sykdom?

Hallo. Jeg sliter med orange Platy.

- Jeg har snart hatt Platyen 7 måneder, så den er ikke veldig gammel.
- Den går sammen med to flying fox, 5 yngler, og to sebrafisk.
- Det har kommet et par platyyngler de siste månedene.
- Jeg har rutiner på å bytte filter, så jeg tror ikke at filteret er problemet.
- Jeg bytter 1/3 av vannet hver uke. Jeg har et 110 liters akvarium.

Jeg har sjekket vannverdiene, og både nitritt og ph ligger på riktig nivå. Det samme gjør temperaturen.

Jeg var på ferie i 2 uker og da jeg kom hjem var det et grått slør over øynene til platyen. Det skyltes nok dårlig vannbytte, og jeg gjorde det raskt etter jeg kom hjem. De grå øynene har begynt å bedre seg. Men den er også veldig sløv, og virkelig omtrent halveis blind. Den dulter til tider inn i blader, og kommer med plutselig brå bevegelser. Den svømmer mye på overflaten, og puster ofte ut små bobler. Ellers så er den veldig sliten og spiser omtrent ikke. Bør den avlives eller er det noen kur mot dette?

Bortsett fra det gråe bellegget på øynene, virker den også en smule spist på. Spessielt ved gjeller og på den øverste finnen. Om den har blitt spist på er jeg litt usikker på.

Jeg har ellers også slitt med at fiskene mine plutselig dør. Men det begynner å gå bedre.
Hva mener du med at du har rutiner på å bytte filter???????? Filteret skal da ikke byttes!

Og hva er nitritt og PH-verdiene?

Ser litt ut som sopp, men litt vanskelig å se.
Beklager. Jeg bytter ikke filteret. Jeg skrev nok feil. jeg bytter svampene i filteret, eller hva det nå enn kalles. Kullfilter også videre. Jeg har et juwel akvarium.

Ph: Mellom 6,5-7
Nitritt: 0 mg/l

I alle fall som jeg vet skal det være riktig for fiskene jeg har?

Takk for svar.
Svampene skal ikke byttes! Det er i disse svampene bakteriene bor, de som fjerner giftstoffer fra vannet. Blir vanngjennomstrømningen for liten, kan du skylle svampene lett i akvarievann. Kullfilteret kan du bare ta ut, det skal kun brukes etter medisinering, og da bare i noen dager før dette byttes. Erstatt kullfilteret med en grov svamp til, så får du bedre kapasitet.
What? o_O Det står ikke noe slikt om dette i juwelakvariets beskrivelse. Det står du skal bytte det hvite hver uke. ( Det blir jo brunt etter en uke ), sort hver tredje og blå vær sjette uke elns. Dette hadde jeg absoulutt ingen anelse om. Kan du fortelle meg litt mer om dette?

Hva gjør jeg forresten, med den lille vattlignende, tynne som blir brun etter en uke? Jeg skal vel bytte den?
Isvann
What? o_O Det står ikke noe slikt om dette i juwelakvariets beskrivelse. Det står du skal bytte det hvite hver uke. ( Det blir jo brunt etter en uke ), sort hver tredje og blå vær sjette uke elns. Dette hadde jeg absoulutt ingen anelse om. Kan du fortelle meg litt mer om dette? Hva gjør jeg forresten, med den lille vattlignende, tynne som blir brun etter en uke? Jeg skal vel bytte den?

den hvite er det bare å bytte ja... Beskrivelsen er for tyske forhold, der vannet ikke er så bra som her i Norge. Hiv ut den svarte, og sett inn en grov blå. Jeg har selv kun grove, blå svamper i mitt filter, og fylt helt opp med disse for best mulig filtrering. Den grønne tetter seg vel ganske fort, og kan med fordel byttes i en grov blå den også, men bytt den svarte først, og la det gå et par uker før du bytter den neste. De ber oss vel bytte ofte for å tjene penger tenker jeg Viktig å aldri bytte mer enn en svamp om gangen, ellers mister du for mange gode bakterier, og kan få ammoniakkforgiftning. Les om vannverdier og innkjøring under akvarieskole-fanen, så er det meste godt forklart der. Er utrolig mye å lære seg her, så lykke til
Wow. Det sier litt. Jeg har alltid synes det har vært litt rart at jeg skulle kjøpe så mange svamper. Men jeg takker for beskrivelsene og hjelpen. Da satser jeg på at akvariet mitt får litt forbedring i alle fall. Takk igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap