Hva er galt med denne scalaren? blir veldig glad for svar:)
Min far har hatt denne scalaren i et par-tre uker. Vi så at den var litt slimete når han puttet den i karet, hadde litt utstående øyne og virket litt slapp. Etter et par dager var den piggere og virket ikke slimete lenger. Den går sammen med 3 andre scalarer som er friske, 20 tetra, der 2 har dødd og 3 har forsvunnet, og 2 litt hissige ciklider som har lagt egg og beskytter disse veldig (mistenker at de har tatt seg av de mest innpåslitne tetraene). Er også 4 algespisere som er friske og raske.
Alle fiskene kom samme dag.
Akvariet er godt innkjørt, strøkne vannverdier, godt beplantet og regelmessige vannbytter.
Nå er scalaren oppblåst i buken, øynene står veldig ut, den er slapp og spiser ikke. Har lett etter struttende skjell, men ser ikke ut som den har det. Den ligger ikke skjevt, men er helt rolig.
Noen som ut i fra beskrivelse og bilde har noen idè om hva dette er? Den blir nok avlivet i dag hvis den er dårligere, men tenker jo litt på de andre fiskene også, i forhold til smitte.
Alle fiskene kom samme dag.
Akvariet er godt innkjørt, strøkne vannverdier, godt beplantet og regelmessige vannbytter.
Nå er scalaren oppblåst i buken, øynene står veldig ut, den er slapp og spiser ikke. Har lett etter struttende skjell, men ser ikke ut som den har det. Den ligger ikke skjevt, men er helt rolig.
Noen som ut i fra beskrivelse og bilde har noen idè om hva dette er? Den blir nok avlivet i dag hvis den er dårligere, men tenker jo litt på de andre fiskene også, i forhold til smitte.
Postet 28.03.11 kl 09:11
Endret: 28.03.11 kl 09:12
Postet 28.03.11 kl 18:42
Første jeg legger merke til er at den er matt i øyet. Er det bare blitzen, eller er den virkelig så matt? Det er et tegn på sykdom.
Grrr, all teksten ble ikke med!
Jeg ville tatt den ut og avlivet den. Når de forandrer oppførsel til slapp, mistet matlyst, struttende skjell, oppblåst buk, osv er det lite sannsynlig at de noen gang kommer seg. En omgang i karantene med medisin kan hjelpe, men da må det skje umiddelbart. Kjøp aldri fisk som ser litt slappe ut eller skiller seg ut fra de andre fiskene i karet enten ved oppførsel, livlighet, slappe farger, etc.
Grrr, all teksten ble ikke med!
Jeg ville tatt den ut og avlivet den. Når de forandrer oppførsel til slapp, mistet matlyst, struttende skjell, oppblåst buk, osv er det lite sannsynlig at de noen gang kommer seg. En omgang i karantene med medisin kan hjelpe, men da må det skje umiddelbart. Kjøp aldri fisk som ser litt slappe ut eller skiller seg ut fra de andre fiskene i karet enten ved oppførsel, livlighet, slappe farger, etc.
Postet 28.03.11 kl 22:43
Endret: 28.03.11 kl 22:46
Kim-Martin HaugenNei den ser ikke mye pigg ut gitt. Vanskelig å si hva som kan ha skjedd der. Men ser nesten ut som den kan være litt forstoppet.
Har tenkt på det vi også.. Jeg har startet opp med denne hobbyen nylig, og lest alt jeg kan finne om sykdommer. Har som sagt lett etter struttende skjell på den, men kan ikke si jeg ser noen. Så da var forstoppelse neste gjetting. Jeg har ikke sett fiskene siden han fikk de for 2 uker siden. Den var som sagt slapp da, men kom seg visst. Stakkar... Har det ikke godt nå og reiser nok til "fiskehimmelen/havet" i kveld. Takk for svar!
Postet 29.03.11 kl 00:21
SparessetFørste jeg legger merke til er at den er matt i øyet. Er det bare blitzen, eller er den virkelig så matt? Det er et tegn på sykdom. Jeg ville tatt den ut og avlivet den. Når de forandrer oppførsel til slapp, mistet matlyst, struttende skjell, oppblåst buk, osv er det lite sannsynlig at de noen gang kommer seg. En omgang i karantene med medisin [I]kan[/I] hjelpe, men da må det skje umiddelbart. Kjøp aldri fisk som ser litt slappe ut eller skiller seg ut fra de andre fiskene i karet enten ved oppførsel, livlighet, slappe farger, etc.
Er nok blitzen som gjør det verre, men litt matte er dem. Men det verste er at de står laaangt ut av hodet på den.
Jeg var med når de ble kjøpt, eller vi møttes tilfeldigvis i butikken når jeg hamstret levendefødere. (må starte litt lett jeg). Vi la rett og slett ikke merke til at den var syk. Men når han puttet dem i karet så vi at den var slimete og øynene sto litt ut. Trodde det var stress pga flytting. Var også litt slapp, men kviknet til og så fin ut en ukes tid. Men så gikk det nedover, og det siste som har skjedd er at buken er stor. Men jeg var innom istad og kan ikke se at skjellene strutter. Men er vel alvorlig forstoppet kanskje da eller noe.. Denne blir nok/er nok avlivet. Men tenker som sagt på resten av gjengen, i forhold til om de kan bli smittet av denne "mystiske" sykdommen.
Postet 29.03.11 kl 00:29