Fiskene dør.

Eg trenge forslag til kva i alle dager som skjer.
Har kun 2 prinsesser av zambia igjen (Av 5) og desse her sliter. Har tatt dem oppi egen yngle tank men dei ligger på siden og kvikner til av og til, "Kviler" da med halen opp og hodet ned i bunnen. Dei puster heilt normalt..
Har hatt dei i maks 5 dager ilag med blå delfin og acei yellow tail.
Ingen av desse har samme symptomer eller har dødt.

Har ikkje sitt at prinsessene har fått i seg mat grunnet dei er utroligt sjenerte og holder seg i bakgrunnen, resten av fiskene er utroligt glupske...
Dei får mat servert oppi yngle tanken..

Vannverdiane er 100%..
For: Tetra chiclid mini granulets.

Håper noen har noen tips..
Foreslår vannbytte med en gang. Kan du spesifisere vannverdiene dine? Dråpetest eller strips? Hvor lenge har du hatt akvariet? Temperatur? Tilsetter du noe i vannet? Masse spørsmål men viktig hvis vi skal få til å hjelpe deg.
no2 - 0
no3 - ca 1
Ph - 8
Temp - 27

Har noe grønn alger men ikkje for mye, alt tyder på at det er i balanse..
Usikker på GH, men har skvulpetanken innreda med kalk steiner..

Testane taes med dråpetester fra tetra..

Acei og delfin fiskane har eg hatt i akvariet i ca 2 mnd. Pluss innkjøring på 4 veker..
Har ikkje mistet noen av desse gruppene her.. Størrelse er fra 4-6 cm..
Og dei stor trives og er utroligt sosiale..

Tilsetter ingenting. Eller litt salt ein gong iblant ( uten jod ja )

Vurdere 50% vannbytte dersom dette er noe som smitter over på dei andre fiskene for som sagt så har eg ikkje mistet noen av dei og vannverdiene er fine...

Fiskene ligger på siden og tar noen sidelengs saltoer ein gong iblant..
Pusten går som normalt..

Jeg foreslår at du skaffer deg GH test også. Vil ikke disse fiskene ha ganske hardt vann? Ellers vannbytte og se hvordan det går med dem. No3 er det ammoniakk? Det skal vel være på null den også. Veldig giftig. Nei det er NH 3 som er ammoniakk....har du evt målt det? Jeg hadde et kar hvor mine fisker ikke hadde det bra. Hadde ingen vannverdier som var dårlige, men så tenkte jeg på amoniakk og målte den og fikk da fult utslag. Byttet da vann i flere dager til det var borte. Dette var et kar som hadde gått lenge og var godt innkjørt.
Får ta turen å handle inn GH tester og Nh3.
Ja det stemmer det at desse fiskene her skal ha god hardhet på vannet, noe dei bør få ifra kalksteinene..
Men for høy konsentrasjon av ammoniakk tyder vel mye på at enten så er det for mye fisk i tanken eller så er det for mye foring av fiskane som så resultere i nh3 forurensing.
Nedbrytinga starte den med Nh3 --> No2 -->No3?

Men dette gjelder kun dei nye Prinsessene, har ikkje merket noen forandring på dei gamle.. Dersom ammoniakk/No2 er problemet så burde vel dei eldste fiskene dø først som følge av lengre eksponering og ikkje dei nye "friske" som kommer oppi karet?

Har 120Liter med 13 stk fisker. Acei\delfinane er fra 4 til 7 cm.
Bruker to pumper - Sera - 650L\t og Aquaclear powerhead 802. Altså god strømning.
Kalksteiner i seg selv klarer ikke å få opp GH så høyt som disse fiskene vil ha det.
De fiskene som har gått lengst i karet trenger ikke være de som dør først, for har dette kommet snikende så har de på en måte "vent" seg til vannet. De nye vil reagere mye sterkere og fortere på forurensningen. Jeg opplevde dødsfall flere månder etter at jeg hadde fått bukt med det. Det er seinvirkninger av dette de kan dø av også. Kjøp GH test og NH3 test så får vi se hva de viser, så får vi ta det derfra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap