Er dette sopp? går ikke vekk ved behandling...

- Hvordan fisk er det?
Sajica Ciklide

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Jeg har hatt fisken siden ca juli/august 2010. Adoptert fra en kompis. Alder er uvisst, men kjønnsmoden er den hvertfall!

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
5 platy (3 hunner, to hanner), 1 gullgurami (hann), 3 sebrafisk, 2 andre sajica + 1 sajica unge (ca 5-6 mnd), 1 malle (ancistrus, eller hvordan det nå skrives)

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Nei

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
120 liter (ca), nedsenkingspumpe. Vannbytte mellom hver 7.-14. dag. Samme med rengjøring av pumpe.

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
PH ca 7.1 (for et par dager siden, Elos). Nitrat ca 10 (for et par dager siden. Husker ikke helt, men var hvertfall ikke over det som er normalt i følge Elos)

- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Den ene syke Sajicaen la egg omtrent når jeg oppdaget at to av sajica ciklidene (begge hunnene) hadde noe som lignet sopp rundt munnen. Hvitt vattlignende greier. Så hun med eggene oppfører seg jo litt rart med tanke på det, men passer godt på barna inni hulen sin. Hannen hjelper også til mest utfor hulen. Dette er 5. gangen de har lagt egg og de oppfører seg på samme måte nå som tidligere.
Det merkeligste er egentlig at det ser ut som hun svømmer med munnen åpen hele tiden. Lukker den sjelden igjen...

Den andre hunnen som også hadde litt antydning til sopp rundt munnen var ikke like hardt rammet som hunnen med barna. Hun har oppført seg litt merkelig i det siste... Hun svømmer ofte inn i hulen til den andre hunnen og blir jo dermed kjeppjaget ut igjen. Men så svømmer hun tilbake. Hun har vokst en del i det siste, så jeg begynner å lure på om hun kanskje begynner å bli kjønnsmoden. Hun har begynt å jage den lille sajicaen som er rundt 5-6 mnd gammel.

De andre oppfører seg som normalt. Alle spiser godt. Hunnen med yngelen skyndter seg innimellom ut fra hulen og spise fort og gale før hun smetter tilbake i hulen.

Jeg har behandlet med Esha 2000 siden torsdag (7. april), men ettersom symptomene ikke forsvant etter de 3 behandlingsdagene som det sto i pakningsvedlegget, fortsatte jeg kuren i dag som anbefalt i pakningsvedlegget.
Leste at Esha 2000 skulle være meget effektiv mot både munnsopp og munnråte.

Bilde 1 og 2 er av hunnen med eggene som er hardest angrepet
Bilde 3 er av den andre hunnen som er mildt angrepet, ser det ut som.

Esha Optima er bestilt og ventet om 1-3 virkedager. Skal jeg fortsette kuren? Er dette noe annet enn sopp?

Er så redd for mine søte små... :/
Jeg kjenner ikke Esha Optima så du får prøve en kur med den siden du har bestilt den. Men dersom det ikke hjelper så må du ta en pause dag. Skift halvparten av vann. Så prøve en annen medisin som jeg er veldig fornøyd med, Sera Mycopur. Følg bruksanvisning nøye. Det hjelpe garantert med mindre fiskene er så hardt angrep at ingen medisin vil hjelpe. Ha opp i havsalt ca 0,3% av vannmengden i karet.

Det viktigst av alt når de er friske: regelmessig vannskift en gang hver tredje dag i en måned. Dette for å skifte ut medisinrester.
I følge pakningsvedlegget til Esha 2000 så står det: "Etter et sykdomstilfelle gir du fiskene dine en dose med eSHa Optima. eSHa Optima stimulerer og støtter det naturlige immunforsvaret og gjør fisken fortere helt frisk etter sykdommen."
Derfor har jeg kjøpt inn det for å hjelpe fiskene mine...

I følge pakningsvedlegget til eSHa 2000 så er ikke vannbytte så viktig med mindre det regelmessige vannbytte står for døren. Men jeg skal følge ditt råd uansett.
Men du synes det ligner på sopp du også?
Det virker som at sopp(?)angrepet er over, men fisken som var hardest rammet har en del sår etter angrepet. I følge artikkelen om sykdom så anbefales det å behandle i 48 timer etter symptomene er vekke, så jeg behandler i et par dager til. Får håpe sårene gror... Stakkars søte små...
Klart det er sopp. Bra at fiskene er på bedringsvei. Fortsette med antibakterie midler som du har. Ha i gjerne havsalt som jeg skrev i forrige innlegg. Husk å bytte vann ofte for å forebygg tilbakefall. Lyke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap