Scalare med div. symptomer, hva videre? avlivning eller behandling?

Hei!
Har hatt 2 vanlige scalarer (sølv med sorte striper) gående i 375-litern i halvannet år nå. De legger egg jevnlig, men krangler også mye innimellom.
Forrige helg kranglet fiskene mer enn normalt over en kort periode, men det roet seg så ned, og de begynte å legge egg. Dagen etter oppdaget jeg at hunnen hadde endret farge på halve hodet. Det er et klart skille mellom sort flekk og vanlig sølvfarge både på snute og langs hele flekken. Flekken går i en rett linje langs forkant av hode/snute, og min første tanke var "har fisken hatt et hjerneslag?!"
Kameraet mitt er til reperasjon, så jeg har dessverre ikke fått tatt bilde av fenomenet.. Men jeg har tegnet inn feltet på et annet bilde, det er bedre enn ingenting, sant?!

Den siste uken har flekken verken endret farge eller fasong, men fiskens helsetilstand har endret seg i negativ retning. Hun har mistet noe muskelmasse, altså blitt tynnere, mens magen har blitt rundere. Hun spiser ikke like mye som før, men spiser noe. Har ikke sett avføring (men har heller ikke sittet og observert 24-7), så er redd for at hun er forstoppet. Jeg ser ingen skader på skjell, og ingen tegn til skjell som står ut fra kroppen. Øynene er fremdeles røde, fargene ellers fine, men hun er litt mer sky.

Jeg vet det er vanskelig å skulle si noe utfra kun en beskrivelse, men velger å prøve likevel. Dersom noen har opplevd noe lignende og kan si noe om behandling eller videre forløp tar jeg imot med åpne armer!

Må bare nevne at hannen er frisk og fin, vannverdiene viser ingen endring, og corydoras sterbai og L144 leker..

På forhånd takk for tips og råd!
Fikk tatt noen veldig dårlige bilder med gammelkameraet..
Er kanskje ikke så veldig lett å se noe som helst, men..
Bilde 1 viser "frisk side", bilde 2 den sorte flekken på hodet, og bilde 3 hvor utrolig rund hun er over magen..
Tenker jeg ser an situasjonen til i morgen, og hvis hun ikke viser noen bedring blir hun avlivet. L144-yngelen har akkurat klekket, så det å begynne med voldsomme vannskifter eller medisinering blir ikke aktuelt før i alle fall over helgen.

Beklager dårlige bilder og ikke minst utrolig skittent frontglass *rødme*, men det er det beste jeg får til akkurat nå..
Fisken ble avlivet lørdag. Stort delvannbytte tatt lørdag og søndag, og blir nok å fortsette med vannbytter fram til påskeferie på torsdag.

Karet blir satt i "karantene", og ingen ny fisk vil bli satt inn før jeg ser om flere fisker får lignende symtomer.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap