Hjelp til hurtig human avlivning.
Postet 15.04.11 kl 23:04
Har kokt ganske store fisk, så lenge vannet er boblende varmt er det over på et sekund. Ellers er nellikolje en ganske human måte har jeg hørt, da fisken rett og slett vil sovne inn. Men selv foretreker (huff, høres ut som noe jeg har for vane å gjøre) jeg koking da det er over så fort. Trasige saker da.
Postet 15.04.11 kl 23:08
Postet 15.04.11 kl 23:14
Postet 15.04.11 kl 23:17
Endret: 15.04.11 kl 23:19
Postet 15.04.11 kl 23:18
Postet 15.04.11 kl 23:22
Postet 15.04.11 kl 23:31
Det fine med nellikoljen er at den bedøver fisken, slik at den rolig besvimer før den dør. Presis hva som skjer husker jeg ikke i farta, men det er ihvertfall mange som sverger til slik olje.
Selv er det det siste jeg kan tenke meg å gjøre, for mine mareritt handler ofte om de ekle sekundene før du besvimer, hvor du liksom ikke klarer å gjøre noe og alt bare er vondt, pusten ikke går rett, maktesløshet og du venter bare på katastrofen. Det kan jeg ikke for mitt bare liv stemple som en human måte å avlive fisk på, uten at jeg vet helt hva som foregår i hodet på en fisk da :-/
Her i huset har fisk blitt avlivet av samboen med en skarp og fin kjøkkenkniv. Jeg orker ikke gjøre det selv, og rømmer ut av huset til han kan rapportere at fisken er godt begravd i søpla, ute av syne for veike mennesker som meg.
Selv er det det siste jeg kan tenke meg å gjøre, for mine mareritt handler ofte om de ekle sekundene før du besvimer, hvor du liksom ikke klarer å gjøre noe og alt bare er vondt, pusten ikke går rett, maktesløshet og du venter bare på katastrofen. Det kan jeg ikke for mitt bare liv stemple som en human måte å avlive fisk på, uten at jeg vet helt hva som foregår i hodet på en fisk da :-/
Her i huset har fisk blitt avlivet av samboen med en skarp og fin kjøkkenkniv. Jeg orker ikke gjøre det selv, og rømmer ut av huset til han kan rapportere at fisken er godt begravd i søpla, ute av syne for veike mennesker som meg.
Postet 15.04.11 kl 23:34
Jannike OterholtDa var d gjort :( Dekket den til med vått tørkepapir,et velrettet slag med kjevla mot hodet og for sikkerhetsskyld et snitt med kniven. Tok meg sammen og gråt mine modige tårer. Tenk å bli så lei seg for en fisk da.......
*klem*
Tøft gjort. Og vi får håpe den har det bedre nå enn den hadde når den var i så dårlig form at den måtte avlives.
Postet 15.04.11 kl 23:35
Stor klem Trøst deg med at fisken helt sikkert hadde takket deg for sitt liv hvis den hadde kunnet gjøre så Huff ja, man blir helt enormt glad i disse dyrene.. også jeg som har guppy da. Heldigvis ikke hatt mye frafall, men fysj det er trasige greier allikevel.
Ja nellikolje synes jeg høres veldig greit ut, spesielt til litt større fisk.
Ja nellikolje synes jeg høres veldig greit ut, spesielt til litt større fisk.
Postet 15.04.11 kl 23:40
Postet 16.04.11 kl 20:08
Litt sent for at du skal ha hjelp av det, men her i denne tråden, innlegg 23, finner du oppskriften på bruk av nellikolje. Kan jo være greit for senere tilfeller, eller for andre å vite om metoden også.
Etter å ha prøvd denne avlivingsmetoden så har jeg alltid olje stående. Jeg har riktignok forandret framgangsmåten og dosering litt, etter som jeg har fått mer erfaring. Jeg bruker 20 dråper pr liter, dekker karet med et tøystykke så det blir mørkt der, venter 10 minutter og kutter så av hodet/strupen (avhengig av størrelsen på fisken) men en skarp kniv. Det er forresten ganske viktig å bruke en liten mengde varmt vann til å fortynne oljen før man tilsetter det lunkne vannet. Hvis ikke blir ikke oljen fordelt ordentlig. Sjekk ut linken for nærmere forklaring og beskrivelse.
Etter å ha prøvd denne avlivingsmetoden så har jeg alltid olje stående. Jeg har riktignok forandret framgangsmåten og dosering litt, etter som jeg har fått mer erfaring. Jeg bruker 20 dråper pr liter, dekker karet med et tøystykke så det blir mørkt der, venter 10 minutter og kutter så av hodet/strupen (avhengig av størrelsen på fisken) men en skarp kniv. Det er forresten ganske viktig å bruke en liten mengde varmt vann til å fortynne oljen før man tilsetter det lunkne vannet. Hvis ikke blir ikke oljen fordelt ordentlig. Sjekk ut linken for nærmere forklaring og beskrivelse.
Postet 17.04.11 kl 11:45