Syk kampfisk

Jeg lurer på om noen har råd til meg. Jeg har en kampfisk i en stor bolle, noe jeg i ettertid har fått vite ikke er bra. Men pga plassmangel så er den stakkars lille fortsatt i bollen, som er på ca 15 liter. For en måneds tid siden fikk den symptomer på finneråte. Bruker vanligvis litt akvariesalt i bollen, etter råd fra butikken. Ble nå rådet til å doble mengden salt, og prøvde det, men det hjalp ikke. Kjøpte da medisin, general tonic, fra Tetra. Stod med den i fem dager, og finnene ble helt fine. Byttet vann, og finneråten kom tilbake etter bare en dag. Tok ny runde med medisin, og finneråten ble helt borte. Fisken var ellers frisk og fin under behandlingen, men synes kanskje den ble litt blassere i fargen.

Nå har den stått et par uker uten medisin, men formen hans har blitt gradvis verre. Finneråten er helt borte, men han er passiv, ligger bare på bunnen, og i går ville han ikke spise. Jeg hadde oppi medisin igjen, men aner ikke om det var riktig å gjøre. Snakket med veterinær, men han hadde ikke peiling!

Han svømmer veldig lite, men er oppe i overflaten og puster innimellom. Da virker det nesten som om han bare synker ned til bunnen igjen. Vet ikke om det er noe å gjøre jeg, eller om avliving er det beste, vil jo ikke at han skal pines heller. Noen som har tips eller råd?

På forhånd takk!
mulig han slapper av. kampfisk kan se helt syke og slappe ut, ikke unormalt. Se siden til Labyrintfisk.no
Regner med at bolla mangler varmekolbe. Når kampfisk har det for kaldt, blir de ofte veldig slappe (og kan få dårlig immunforsvar). Optimal temperatur ligger rundt 27-29 grader.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap