Gullfisken min er blitt syk. hva kan det være?

Jeg har en enslig, helt vanlig gullfisk som jeg overtok fra ei venninne for 3 år siden da hun hadde satt han i babybassenget fordi han spiste de andre fiskene, så han begynner vel å nærme seg 5 år tenker jeg.
I påskeferien er det kjæresten min som har matet ham mens jeg var borte, og han har i løpet av den tiden sluttet å spise. Kjæresten min har likevel fortsatt å gi den mat, noe som naturlig nok har gjort vannkvaliteten dårlig, så det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å skifte vannet. Kjæresten min oppdaget for 2 dager siden at gullfisken har fått en kul på den høyre siden av magen. Han har mistet et skjell på den samme siden og det er også et lite rødt område der. Han er veldig passiv og holder seg stort sett på samme stedet hele tiden. Han responderer heller ikke på at jeg er i nærheten, slik han har pleid å gjøre tidligere, men holder seg i ro. Han har også sluttet å rote i grusen. Han har sytråd-bæsj, men det synes jeg alltid han har hatt i perioder. Skjellene står ikke ut på noen av sidene.
Jeg var en tur på Tam i dag der jeg fikk med en Tetra Medica General Tonic. Jenta i butikken kunne ikke svare meg på hva som er galt med fisken, men sa det var mulig han hadde en svulst...
Har prøvd å gi han litt mat tidligere i dag, men da bare spyttet han det ut igjen...

Noen som vet hva det kan være?

Håper inderlig at gullet mitt blir bedre snart T_T
Glemte å si at han ser ut til å flyte bittelitt mer på den oppsvulmende siden, så han ser litt skeiv ut. Synes også han puster mye hyppigere enn han normalt bruker å gjøre.
Hvor stort er akvariet? Hvis det er mye under 200 liter, bør du vurdere å starte med å gi gullfisken den plassen den trenger.
Jeg vet at den har det for trangt, men jeg har ikke lov til å ha noe større på den lille hybelen min. Han har det uansett mye bedre enn i babybassenget til venninna mi. Jeg har hatt han her i 3 år, så jeg tviler sterkt på at det er mangel på plass som gjør han har fått kul på magen, og han har ikke vist tegn til å mistrives de 3 årene jeg har hatt ham. Når han bodde i babybassenget begynte han å vise tegn på å mistrives, så venninna mi trodde ikke han kom til å overleve veldig lenge etter at jeg fikk ham pga det. Til tross for det har han overlevd 3 gode år hos meg. Han skal få mye mer plass så fort jeg flytter, så sant han overlever dette, hva nå enn det er...
honnybear
Jeg har hatt han her i 3 år, så jeg tviler sterkt på at det er mangel på plass som gjør han har fått kul på magen, og han har ikke vist tegn til å mistrives de 3 årene jeg har hatt ham.

En kul på magen kan godt være tegn på mistrivsel. Fisker gråter ikke.

Hvor stor plass har den da, og hvor stor er fisken?

Når du ser på fisken ovenfra, ser det ut som skjellene står ut?

Har du gode vannbytterutiner? Hva slags fôr gir du fisken, hvor mye og hvor ofte?
Å påpeke at fisker ikke gråter er bare barnslig. Jeg kan likevel ikke skjønne hvordan mistrivsel kan forårsake utvekster. Har aldri hørt om det hos noen dyr. At de kan bli passive, ligge på buken, la vær og spise og miste farge er ting jeg er kjent med som tegn på mistrivsel.

Tanaka er om lag 10 cm lang uten hale og bor i en 10 liters bolle. Hvordan han bor akkurat nå, som sagt, er ikke noe jeg får gjort noe med mens jeg bor her, og han har ingen andre steder å bo. Likevel vet jeg om en gullfisk som har levd hele 20 år i en bolle, og så lenge lever de ikke om de mistrives. Uansett, jeg vet at det ideelle hadde vært et stort akvarie, men det hjelper ikke fisken min akkurat nå.

Hvis du hadde lest det første innlegget mitt, så står det at han har ingen struttende skjell. Alle skjellene ligger fint inntil kroppen som før.

Første året valgte jeg å bruke strips for å måle vannkvaliteten og skifte etter målene ettersom det fins 100 meninger om hvilke rutiner man bør ha. Rutinen ble da automatisk å skifte vann hver 3dje uke, noe jeg har fortsatt med siden. Da tar jeg ut vann til det er omtrent akkurat så mye igjen at fisken har noe å svømme i. Bruker også filter nedi som jeg renser når jeg ser det trengs.

Gir Tanaka vanlig gullfiskmat. Som regel flak, men nå har jeg også pellets. Bruker å mate ham med en liten klype flak om morgenen og 4 pellets om kvelden. Han bruker å spise opp all maten. Har også en Baccopa Moniera oppi der som han spiser litt på, men den er såpass robust at det er fint lite han klarer å få i seg.

Uansett, jeg får ikke gjort noe med plassmengden, og han spiser ikke, så det er ikke vits i å endre fôr, bollen er ren, filteret rensa, han har general tonic i vannet... Er det noe mer jeg kan gjøre for å få han frisk? I så fall hva??
Jeg vet ikke hva som kan feile fisken din, men jeg ville anbefalt å bytte vann en gang i uken...
Har for tiden to slørhaler i et akvarie på 19 liter, da de skal gies bort fredag og jeg ville være sikker på at de var helt friske før de gis bort.. Ser at de ikke er like aktive som de var i 120 liters akvariet mitt.. De er for det meste i ro nå, mens de var kjempeaktive før..
Har ikke du noen venner du kunne ha lånt bort fisken til da som har et akvarie som er større enn 10 liter for å se om det er det som er årsaken til dette..?? Kunne vært verd å prøve det da...
Det er et godt forslag. Desverre er hun jeg fikk den av den eneste på denne kanten av landet jeg kjenner som har akvarium. Det var jo en grunn til at hun tok ham ut, så jeg tviler sterkt på at hun vil ha ham tilbake... Tviler også på at det er noen med akvarium som er villig til å slippe en syk fisk oppi sammen med andre fisker. Så lenge jeg ikke vet hva det er, så vet jeg jo heller ikke om det er smittsomt...
Og du har heller ikke plass til et akvarie på 60 liter der du bor nå?
Nei, det tror jeg ikke at jeg har lov til heller pga fare for fuktskader. Jeg har ikke mer en 12 m2, og nesten halvparten av den plassen går bort til "gang" og bad... :S
Hmm... Da blir det værre. Jeg ville absolutt ha anbefalt å prøvd å hatt den i et større kar.. Men men... Hva med en oppbevaringsboks fra ikea da? En på ca 30 liter.? Skader ikke å prøve det heller..
Hmm, ja, kanskje. Jeg får se hva jeg klarer å finne av alternativer... Takk
honnybear
Å påpeke at fisker ikke gråter er bare barnslig.

Jeg er ikke helt sikker på at det er barnslig, men jeg er helt sikker på at det er sant. Synd at du syns sannheten er barnslig. Du burde kanskje gjøre noe med ditt forhold til sannheten.

honnybear
Jeg kan likevel ikke skjønne hvordan mistrivsel kan forårsake utvekster.

Da får jeg gi deg et eksempel: Mistrivsel fører til at immunforsvaret svekkes. Et svekket immunforsvar fører til økt risiko for virusinfeksjoner. Noen typer virusinfeksjoner fører til økt risiko for kreft. Kreft fører til utvekster (svulster).

Var det vanskelig?
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap