Pop-eye

Jeg har fått Pop-eye på den ene mollyen min. Det står: Dette kan komme av en rekke bakterier, og gjerne som ett tegn på at vannkvaliteten ikke er bra. Men hvem verdier er det som ikke er bra? Har ikke nitritt. Hadde litt lav ph her om dagen men har regurert den. Den var på 5,5 men er nå på 7. Har litt problemer med gh. justerer den hele tiden. Bra 2 i gh nå. Men har corry i samme kar så er litt forsiktig med og øke den. Har fått skjegg alger. Da står det også at det er dårlig vannkvalitet. Men har ikke hatt nitritt i vannet i hvertfall. Kan det ha med noe av dette og gjøre?
Hvis du stadig må justere GH, er det et tegn på at vannverdiene dine er ustabile, og ustabile vannverdier er noe av det verste fisken kan utsettes for.

Det kan i mange tilfeller være bedre å la vannverdiene være litt feil, for da er det i hvert fall bedre mulighet for å holde dem stabile.
Kampfisk
Hvis du stadig må justere GH, er det et tegn på at vannverdiene dine er ustabile, og ustabile vannverdier er noe av det verste fisken kan utsettes for. Det kan i mange tilfeller være bedre å la vannverdiene være litt feil, for da er det i hvert fall bedre mulighet for å holde dem stabile.

Javel. Men jeg tar bare opp i gh ved vannskifte. Ikke at jeg holder på hele tiden. Men mener du at gh kan være 0 er bedre?
Det er lav kh som kan gi svingende ph. Gh påvirker hardheten, men har ingen sammenheng med ph. Tilsetning av natron i bøttene ved hvert vannbytte slik at kh holder seg på 2 og over vil sannsynligvis kunne stabilisere ph på rundt 7+ om det ikke er mye røtter eller annet som trekker ph ned veldig fort igjen. Vær obs på at raske endringer i ph, spesielt ph-fall, i værste fall kan ta livet av fisker. Bedre med en stabil ph på grensen av det anbefalte enn jo-jo verdier. Det står mer om vannverdier her i denne artikkelen.

Pop-eye kan faktisk ha flere grunner, blant annet skader, svulster og dårlig vannkvalitet. Når man snakker om vannkvalitet så har jeg forstått det sånn at også høy nitrat over lengre tid som kan gi problemer (arrester meg om jeg tar feil folkens).
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap