Noen som vet hva som feiler fiskene mine?

Hei!

Mine guramier har begynt å få "sår" på ved hodepartiet. Er det noen som vet hva slags sykdom dette er, eller hva som forårsaker det? Guramiene går alene i et kar med litt bunnfisk og vannverdiene er bra. Har heller ingen skarpe gjenstander i karet. Iblant ser det ut som om de værste blir jaget litt, men jeg vet ikke om dette kan være årsaken.

Takk for svar
Lignet litt på hull-i-hodet, skjønt det rammer oftest ciklider. Kan være forårsaket av næringsmangel/svekkelsesparasitter.

Har du gode rutiner på vannbytte? Hva fôrer du fiskene med?
Jeg bytter vann 1 gang i mnd ca. Jeg forer med helt vanlig flakfor og litt mygglarver.
Ser ut som det er lek på gang. slik så/ser mine Dverg guramier ut. Desverre døde begge hannene. Stress vil jeg tro. Den ene av at den ble jaget av den andre hannen, den siste av engstelse for yngelen. Den sluttet å spise og passe på redet. en stund etter på oppdaget jeg to yngel som svømte rundt i karet

Hunnen er fremdeles i livet med skader, begynt å gro men en ser fremdeles merker noen uker etter.
Jeg får skille de en liten stund og se om det blir bedre
thildz
Jeg bytter vann 1 gang i mnd ca.

Hvor stort er karet og hvor mye vann bytter du?

Har man overkill-filtrering og lite fisk i karet, og er forsiktig med fôring så vil det sikkert gå bra med vannbytte en gang pr måned. Men jeg vil likevel synes det er sjeldent...

Jeg tror kanskje dårlig vannkvalitet kan være årsaken?!
Har ingen nitritt eller noe annet, men det skader ikke å bytte litt vann : )
Tilfeldig bekjentskap
© T Knutsen
Reklame for plussmedlemskap