Fiskene våre dør..

Vi har ett akvarie på ca 140 liter.
Har aldri hatt noe problem med det før, men plutselig nå begynner fiskene våre å dø.

Vi har følgende fisker igjen: 2 neon tetra,7 fantom tetra, 1 platy,2 maller,3 åler, 2 reker,
og 1 palettciklide.

Først døde sommerfugl fiskene våre med 1 dags mellomrom,uten at vi kunne se noe som helst misfarging eller forandring på de.
Så døde ett par neon tetra,heller ikke her kunne vi se noe forandring.
Deretter døde kampfisken vår. Deretter døde palettciklide-hannen.
Og så begynte ett par platy å bli litt blekere i fargen,før de også døde.

Alle fiskene har oppført seg normalt så vidt vi har sett.
Har tatt vannprøver,men de var fine alle sammen.
Har også skiftet ut litt av vannet ett par ganger i uken.

Noen ideer?
Hvor lenge har dere hatt akvariet?

Kan dere si noe mere om vannprøven? Hva dere har testet og hvilke verdier? (F eks lukter vannet noe, har vannet endret farge osv?)

Observerte dere noen spesiell adferd hos fiskene før de døde?

Mistenker vel en nitrogenforgiftning...
Har hatt akvariet noen år.
Her hjemme har vi bare testet for nitritt,men tok med vannprøve på dyrebutikken
og testet de vel gh,ph,nitritt så vidt jeg vet. Hvilke verdier det viste er jeg usikker på,men var visst innenfor normalen.

Kan ikke si at det lukter noe annerledes eller har noe annen farge på vannet enn
det alltid har vært.
Eneste annen adferd hos fiskene er hos platy'en, der la jeg merke til at ett par av de oppholdt seg mye i nærheten av pumpa før de døde. Mulig dette er helt tilfeldig.

Leste litt om sykdom hos fisk,og fant bare neonsyke som kunne minne symptom messig. Men det er jo kun platy'ene som har hatt noe fargeforandring.

Ellers vokser plantene som bare juling, og rekene,mallene og ålene vokser og trives.
nå har vi skiftet omtrent alt vannet og renset filterene igjen, og ingen fisk har dødd på nærmere 1 uke. Satser på at ting er på bedringens vei.

Skaff dere GJERNE et eget testsett. Bruk dråper, da de er mest nøyaktige. F.eks Aquamanias har dem rimelig. Ville hatt No2, pH (ta gjerne to slike tester, kjekt å ha! Tester alltid springvannet en gang i mnd samt vannet i akvariene mine), KH, GH og gjerne også ammonium.. eller ammoniakk.. gullfiskhukommelse Div. andre tester vil du sikkert også føle for med tiden, er egentlig ganske gjevt å vite hva vannet ditt består av Mange vil gjerne vite både jerninnhold, nitrat og annet. Evt. neste gang du spør på dyrebutikken - be dem skrive ned på en gullapp hvordan vannverdiene dine faktisk er. "Helt fint" er gjerne OK for en tetra og døden for en ciklide

Ellers hadde jeg skiftet ut en 30% vann ca. hver 4. dag i en liten periode. Trenger ikke skifte ut alt vannet, ei heller å virkelig RENSE pumpa annet enn å ta ut filtermaterialet og skvise det 2-3 ganger i litt akvarievann. Gå til anskaffelse av en slamsuger hvis du ikke har det, makan til genialt verktøy skal en lete lenge etter
vi har kun Tetratest No2-nitrite testsett nå, men får skaffe ett slikt som du sa.

Håper bare at ting ordner seg nå, akvariet har aldri vært slik før. Utrolig kjedelig når mesteparten dør.
Foretrekker JBL da de er mer nøyaktige. Heldigvis har jeg ganske gode nitrittmålere i karet - dinger nitritten mer enn 0.1 her, begynner coryene å sture. Så må være knallgod på å skifte vann. Heldigvis ikke en utfordring.

Ja er flere faktorer mtp vannverdier enn kun nitritten. Ph er ganske viktig da den kan svinge noe fælt, spesielt nå på våren. Her om dagen målte jeg den i springvannet - 5 lå den på! Jeg har en pH på 7.0 i mine kar, det er et greit trivselsnivå til mine fisker, så hadde jeg ikke fått justert pH der hadde det blitt holoi!

Har du fulgt med på fiskene og sett hvordan de oppfører seg før de går dukken? Og ja.. sjekk også vannverdiene i springvannet, pH er vel logaritmisk med 10 (uten at jeg skal skryte på meg noen mattekunnskapet) - altså en pH på 6.0 er hele ti ganger så surt som en pH på 7.0. Hvis det synker drastisk kan det dermed stå om liv og død for enkelte. Dessverre. Og skriv gjerne også ned vannverdiene underveis (personlig tråd her inne er gull verdt, hihihi) slik at du har dem for hånden. Har ikke mistet noe oppi karet som ikke burde være oppi karet? Finnes mang en såpehistorie her inne.. :-p
er det plutselig blitt høy ph,vil fiskene ofte puste fortere enn normalt...på ammoniakk forgiftning vil de også puste ekstremt fort + henge i overflaten..

Jeg ville også fått skrevet ned verdiene,sånn at du også kan undersøke litt om disse verdiene faktisk er innenfor normalen til dine fisker

Nå når du har renset filter + akvarium er det viktig å holde GODT øye med nitritten!!jeg anbefaler egentlig ikke å skifte på hele akvariet + filter,det pleier alltid å være en annen løsning

Men det går nok fint skal du se håper fiskedøden stopper nå!!
amathea: Skal ta å bestille den testen Vi har vært veldig nøye med ting i nærheten av akvariet,så det kan ikke skyldes det vil jeg tro. eneste andre forandringen på fiskene står beskrevet i ett av de første innleggene,utenom det har det ikke vært noe.
Men kom til å tenke på at det kunne kansje ha noe med vannkvaliteten i springen å gjøre, dette er jo ett helt nytt bygg med litt oppstartsproblem så kansje det ligger der.

Venus:
Ja det hadde vært flott om det var slutt på fiskedøden nå, er så fryktelig tomt oppi der,men vil ikke kjøpe flere fisk før vi vet at alt er bra.
Ene fantom tetraen døde i dag.
Den hadde to hovne øyne og var rødlig på buken samt litt "lodden", men det kan skyldes at en annen fisk har smakt litt på den.
såg på den i dag tidlig og da drev den å gapet en del.(lukket munnen opp og igjen hele tiden.) Denne fisken har "skranglet" litt de siste dagene,svømt litt mer på siden enn vanlig og holdt seg mer for seg selv.

Den ene reken har også takket for seg,men der lurer jeg på om noe gikk gale mens den skiftet skall.

Noen ide?

Alle de andre fiskene ser fine ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap