Groteskt sår på cory, obs! sterke bilder..

For noen uker siden oppdaget jeg et sår på nesen hos en av leopardusene mine. I løpet av få dager ble såret dypere, og man kunne til slutt omtrent se rett inn i hodet på den. Den ble avlivet.

I går oppdaget jeg sår på to leoparduser til, også på nesen, ca. en mm. i omkrets og lyst rosa. I dag hadde såret blitt så dypt at nesen bare hang i noen tynne tråder, og den falt av (!) når jeg håvet fisken opp :/
De tre siste hadde også fått disse sårene nå og jeg valgte å avlive de før det ble så ille som på de to første.
Jeg har begge gangene medisinert med esha exit og 2000, samt daglige vannbytter uten at det har hjulpet.

Sårene har spist seg inn i coryene på rekordfart, for tre dager siden tok jeg bilde av de til tråden min og da hadde ingen av de antydning til sår.
Jeg legger ved bildet jeg tok i går, og bilde av den samme coryen i dag for en time siden.
Altså, et døgn senere er den jo helt oppspist, hva kan dette ha vært?
Ingen av de andre fiskene har fått dette, de virker friske og fine.
Leopardusene var viltfanget, kan dette ha noe med saken å gjøre? Siden dette bare har rammet de?
Dette er noe av det ekleste jeg har sett, fikk helt vondt i magen..
Det var et heftig angrep av ett eller annet ja, skikkelig tragisk når slikt skjer. Jeg ville nok behandlet dem med JBL Furanol 2 eller lignende, tror ikke esha 2000 er sterk nok til å hjelpe så hardt angrepne fisk. Vi hadde noe som må ha vært hull-i-hodetsyken på C. eques en gang, de fikk kraterlignende hull på "neseryggen", hullene ble dypere og dypere og så spratt øynene omtrent ut av hodet på fisken Vi mistet en eques men reddet de andre med Furanolbad + Furanol i karet, og masse vannbytter etter endt medisinkur.
Så ikke bra ut det der nei.

Ser du har disse sammen med kampfisk hvis karet fredeles har samme beboere som før.
Så det første som slo meg ,var at kanskje kampfisken har angrepet de.
Mistet selv to Sterbaièr pga. at en kampfisk angrep disse og laget store sår på hodet/ryggen deres.

Ikke at det nødvendigvis er dette som er årsaken hos deg,men følg litt med den kampfisken din .

Håper du klarer å redde disse med medisin om du får tak i noe,stakkers fiskene
Kampfisken de gikk sammen med er en hunn og den virker rolig og snill. De har delt kar siden januar og jeg har aldri sett at hun plager noen. Men det er klart, hva som skjer om kvelden når lyset er av vet man jo ikke.
Det er bare litt rart at det bare er leopardusene og ingen andre dette har dukket opp på.....

Jeg har jo hatt pandaene og sterbaiene sammen med de når den første fikk dette krateret, og da skulle man tro at noen av de andre også ble plaget med sår?
Jeg valgte før i dag å avlive leopardusene, jeg hadde fem av de som alle i tur og orden fikk dette såret på nesa.
Det er skremmende at det har gått så fort også....fra man oppdager et lite sår så går det jo bare en dag eller to også er halve ansiktet oppspist
Jeg skal kjøpe furanol i morgen så jeg har liggende, takk for tipset
Ved minste tegn til noe lignende tull med de andre fiskene så kan jeg jo være tidligere ute med behandling.
Usj, håper jeg slipper å se noe sånt igjen...*grøss*
Rita Revestrek
Det var et heftig angrep av ett eller annet ja, skikkelig tragisk når slikt skjer. Jeg ville nok behandlet dem med [URLBLOCK1] eller lignende, tror ikke esha 2000 er sterk nok til å hjelpe så hardt angrepne fisk. Vi hadde noe som må ha vært hull-i-hodetsyken på C. eques en gang, de fikk kraterlignende hull på "neseryggen", hullene ble dypere og dypere og så spratt øynene omtrent ut av hodet på fisken :( Vi mistet en eques men reddet de andre med Furanolbad + Furanol i karet, og masse vannbytter etter endt medisinkur.

Dette hørtes kjent ut ja, mine hadde også hovne øyne. De hadde og blodutredelser inni ytterste delen av munnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap