Kileflekkrasbora med avbitt ryggfinne

Jeg oppdaget plutselig ene Kileflekken min mangler ryggfinnen sin. Den svømmer helt normalt, men er noe aggresiv mot sine artsfrender. Jeg har en stim på 9 Kileflekker og 2 Ancistrus i ett akvarie på 120 liter.

Hva skal jeg gjøre med den? Kan jeg forvente at ryggfinnen vokser ut igjen eller? Kan det hende den er aggresiv mot sine egne pga ryggfinnen?

Jeg ser ingen tegn til sykdom eller skader på noen av de andre beboerene mine. Hvor lenge den har vært uten ryggfinne er jeg ikke sikker på, la merke til det nå i dag.
På levendeføderne her har halvspiste finner vokst ut igjen, tror det går bra hvis de ikke er spist inn "til kjøttet" hvis du forstår hva jeg mener. Kjenner ikke fiskearten, men er dette resultat av intern krangling føler vel såret fisk seg nokså sårbar...

For Ancistrus er ikke spesielt kjent som finnenappere, så det må da være en av de andre som har tatt en jafs?
Ryggfinnen er ikke bitt helt ned, jeg kan se bittelitt av den stikke opp midt på ryggen.

Utrolig fasinerende disse Kileflekkene mine. Har blitt veldig begeistret for de og må nok utvide flokken etterhvert. Små piraja når de får mat, og det kan (om det er mulig?) ha skjedd når de prøver å stjele maten til Ancistrusene mine. Kileflekkene jobber i tema, dykker ned når Ancistrusene får mat på bunnen (agurk, kokt gulrot, malletabletter) og jobber for harde livet med å få det opp i toppsjiktet Ene Ancistrusen min er ca 7-8 cm og bokstavelig talt jager de da. Så om h*n har tenner så kanskje h*n har bitt av Kileflekken ryggfinnen?
ikke rare glefsekjeften dette her ;o)
Jeg vet mine kjære Ancistruser ikke har så mye munn å stille opp med, men viss de kanskje har "sugd seg fast"? nei, jeg vet ikke...

Kileflekkene hadde de akkurat fått inn på butikken når jeg kjøpte de, og de stod i ett kar for seg selv. Ingen andre tilstede. Så da må det være en av de andre Kileflekkene som har tatt ett jafs. Når de får mat er de som bittesmå piraja der de fyker rundt i vannflata og hopper etter maten Herlige skapninger, det er iallefall sikkert!

Hvor lang tid tar det på levende-fødende (guppy, molly o.l) før finnene vokser ut igjen da?
Jeg har hatt kileflekkrasbora i mange år. at en finne forsvinner i kampen med Ancistrusen om maten kan fort skje, Ancistrusen biter ikke finner men et uhell har vel skjedd. Finnene vokser ut igjenn etter noen måneder. Det er lurt å kjøpe flere kileflekker raskt om du ønsker det, ellers så kan du oppleve å få to stimer i akvariet, den nye og den som var etablert fra før. Kileflekkrasbora er nok den fisken jeg har hatt som stimer finest, og jeg har prøvd mange forskjellige, men ingen er så fine som de.
Takk for svar Stig

Jeg er veldig begeistret for Kileflekkene mine. Lette lenge etter en flott stimfisk som ikke var for "vanlig", dvs jeg ønsket ikke neontetra o.l. Kom over Kileflekkene på dyrebutikken, måtte reise hjem for å søke opp om de her på AF (hadde selvfølgelig glemt telefonen min hjemme så fikk ikke sjekka på butikken som jeg bruker), og reiste ut og kjøpte de 9 de hadde. Nå ønsker jeg å fylle på stimen. Hvor mange fler anbefaler du jeg skaffer meg? Har ett kar på 120 liter...
De er som bittesmå piraja, og malletablettene Ancistrusene får jobber de i tema om å få opp i toppsjiktet, så de blir da noen feider mellom de og Ancistrusene. Utrolig festelig å se på!
Tror nok 15 holder du skal sikkert ettervert ha andre fisker. Lykke til med en knallfin stimfisk .Om du gir de riktige fåhold vil de etterhvert bli kobberrøde.
Hadde jeg fått til å lagt ut bilder (må vel lete meg opp til hvordan jeg gjør det) så skulle jeg lagt ut litt bilder av de. De er kobberrøde alle sammen, det er den med avbitt ryggfinne som er lysest, men de er en fryd for øyet alle sammen Virkelig flotte fisker som jeg har stor glede av!
Tilfeldig bekjentskap
© JAG
Reklame for plussmedlemskap