Fisk ser råtten ut, men lever!
Hva kan dette være? Jeg oppdaget plutselig at den ene leopard danioen vår ser ut som den er råtten. Hele bakenden og frem til magen. Halefinnen er borte, ser ut som om den er spist på. Fisken svømmer rundt og den spiser, men jeg kommer til å avlive den. Alle fiskene var helt normale i går kveld, og alle andre er friske og spreke som før nå også. Har jeg fått en skummel sykdom? Jeg forsøkte å ta bilde, men det er jammen ikke lett å få en fisk til å posere...
Postet 16.06.11 kl 20:18
Hei
min første tanke her var at fisken kan ha fått en sykdom.
Oodinium (fløyelssyke):
Oodinium (O.pillularis, eller O. limneticum), er også en ganske vanlig parasitt, som gir fiskene ett gyllent, fløyelsaktig lag på hele eller deler av kroppen. Parasittstørrelsen er opp til 0,5mm, vanligvis en del mindre. Begynnende Oodinum feildiagnostiseres ofte som hvitprikk.
Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus.
Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.
Kan hende jeg tar feil da, men her er det litt info i allefall.
min første tanke her var at fisken kan ha fått en sykdom.
Oodinium (fløyelssyke):
Oodinium (O.pillularis, eller O. limneticum), er også en ganske vanlig parasitt, som gir fiskene ett gyllent, fløyelsaktig lag på hele eller deler av kroppen. Parasittstørrelsen er opp til 0,5mm, vanligvis en del mindre. Begynnende Oodinum feildiagnostiseres ofte som hvitprikk.
Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus.
Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.
Kan hende jeg tar feil da, men her er det litt info i allefall.
Postet 16.06.11 kl 20:41
Halefinnen blir ikke borte av fløyelssyke etter det jeg har forstått.
Har du noen fisk som kan spise på disse?
Uansett hvis halefinnen er borte helt inn til skinnet,så vil den uansett ikke overleve.Her er nok det beste å avlive,uansett om det er sykdom eller skade,eller skade med påfølgende sykdom.
Hold følge med de andre fiskene,i tilfelle det er noe smittsomt som må behandles.Vanskelig å medisinere mot noe en ikke vet hva er..
Har du noen fisk som kan spise på disse?
Uansett hvis halefinnen er borte helt inn til skinnet,så vil den uansett ikke overleve.Her er nok det beste å avlive,uansett om det er sykdom eller skade,eller skade med påfølgende sykdom.
Hold følge med de andre fiskene,i tilfelle det er noe smittsomt som må behandles.Vanskelig å medisinere mot noe en ikke vet hva er..
Postet 16.06.11 kl 21:54
Takk for svar!
Nei, det er ikke lett å gjøre noe når man ikke vet hva det er. Hele halefinnen var borte, og halvparten av fisken så ut som den hadde vært død en stund evt kokt? Vanskelig å forklare. Men det var ikke bare utenpå huden, den var sånn tvers gjennom. Når jeg tok på bakparten så falt den av... Hodet og fremste delen av fisken så helt normal ut. Og jeg vet at alle var friske og fine i går kveld, for da satt jeg og telte og studerte alle fiskene. Noen har nok spist på den, men det tror jeg må være fordi den var sånn, den kan vel ikke ha blitt slik på under ett døgn fordi noen har spist på den? I tilfelle må synderen være en scalare eller en stim med kobbertetra eller fantom tetra...
Nei, det er ikke lett å gjøre noe når man ikke vet hva det er. Hele halefinnen var borte, og halvparten av fisken så ut som den hadde vært død en stund evt kokt? Vanskelig å forklare. Men det var ikke bare utenpå huden, den var sånn tvers gjennom. Når jeg tok på bakparten så falt den av... Hodet og fremste delen av fisken så helt normal ut. Og jeg vet at alle var friske og fine i går kveld, for da satt jeg og telte og studerte alle fiskene. Noen har nok spist på den, men det tror jeg må være fordi den var sånn, den kan vel ikke ha blitt slik på under ett døgn fordi noen har spist på den? I tilfelle må synderen være en scalare eller en stim med kobbertetra eller fantom tetra...
Postet 16.06.11 kl 23:04
Kan den ha blitt stekt av varmekolben f.eks? kanskje satt seg fast også blitt brent etterpå? visst dette er et umulig sceniaro tenker jeg litt på om det kunne være noe bakterielt? men fra du så den til den ble avlivet utvidet det døde området seg? isåfall heller jeg mer til noe bakterielt enn brannskade.
mvh
Per Gunnar Stenersæter
mvh
Per Gunnar Stenersæter
Postet 16.06.11 kl 23:30
Postet 17.06.11 kl 01:19
Trym81Kan den ha blitt stekt av varmekolben f.eks? kanskje satt seg fast også blitt brent etterpå? visst dette er et umulig sceniaro tenker jeg litt på om det kunne være noe bakterielt? men fra du så den til den ble avlivet utvidet det døde området seg? isåfall heller jeg mer til noe bakterielt enn brannskade. mvh Per Gunnar Stenersæter
Varmekolben er ikke tilgjengelig for fiskene, den er bak bakgrunnen (3D bakgrunn som skjuler pumpe og kolbe)
Jeg avlivet den en time etter jeg oppdaget det, kunne ikke se at den ble verre på den tiden. Men det har jo gått veldig fort i utgangspunktet.
froskenScalarene kan være synderen her,de kan være grådige i matfatet. Hos meg tok de stimfisk på størrelse 8 cm..
Kanskje jeg skal vurdere å kvitte meg med den da. Det er bare en og den er ikke så stor, men hvis det kan være den så må den bort...
Postet 17.06.11 kl 09:03
Postet 17.06.11 kl 09:23
Sakset fra artikel av Frank Angell som ligger her på forumet:
Neonsyke:
Neonsyke (plistophora hyphessobryconis) rammer vanligvis neontetra, men kan også ramme andre fisker, spesielt i tetrafamilien. Sykdommen gjenkjennes ved at fisken mister fargene i halen, og siden fremover kroppen. Fisken(e) vil miste mye av bevegeligheten etter hvert, siden dette er en infeksjon i musklaturen.
Behandling: eSHa 2000 stanser videre utbrudd, men infiserte fisk kan man ikke berge. Disse bør avlives så humant som mulig.
Neonsyke:
Neonsyke (plistophora hyphessobryconis) rammer vanligvis neontetra, men kan også ramme andre fisker, spesielt i tetrafamilien. Sykdommen gjenkjennes ved at fisken mister fargene i halen, og siden fremover kroppen. Fisken(e) vil miste mye av bevegeligheten etter hvert, siden dette er en infeksjon i musklaturen.
Behandling: eSHa 2000 stanser videre utbrudd, men infiserte fisk kan man ikke berge. Disse bør avlives så humant som mulig.
Postet 17.06.11 kl 09:26
AnitarusSakset fra artikel av Frank Angell som ligger her på forumet: Neonsyke: Neonsyke (plistophora hyphessobryconis) rammer vanligvis neontetra, men kan også ramme andre fisker, spesielt i tetrafamilien. Sykdommen gjenkjennes ved at fisken mister fargene i halen, og siden fremover kroppen. Fisken(e) vil miste mye av bevegeligheten etter hvert, siden dette er en infeksjon i musklaturen. Behandling: eSHa 2000 stanser videre utbrudd, men infiserte fisk kan man ikke berge. Disse bør avlives så humant som mulig.
Kan høres ut som det ja, jeg får google litt etter bilder! Når jeg leste det så kom jeg på at jeg fant en død neontetra også for noen dager siden, den så litt ut på samme måten. Jeg bare tenkte ikke over det da, for den var jo faktisk død og neontetraene våre er ganske gamle. Takk for tips
Postet 17.06.11 kl 10:29
Postet 17.06.11 kl 10:44
Postet 17.06.11 kl 12:45
Postet 17.06.11 kl 18:38