Syk malawi

Hei
Kjøpte et akvarium på 540 liter for 3 måneder siden så er ganske fersk her.
Men nå tror jeg at det er kommet en sykdom i karet, det har seg nemlig slik at av Pseudotropheus demasoniene dør det ca. en av uken.
Ser ikke noen ytre tegn på sygdom, står bare i ro nede i hjørnene og puster tungt. Og tar ikke til seg mat, gjemmer seg når jeg mater.Det er bare en fisk om gangen som er syk. Noen som vet hva det er og om jeg kan gjøre noe?
-Har vært i dyrebutikk og fått målt vannverdiene de var bra
-Har ikke fått nye fisker i den senere tid.
- Har noen golden i samme karet.
-Har vannbytte en gang i uken 30%

Pseudotropheus demasoni
Hei og gratulerer med akvarium!

Jeg har ikke hatt demasoni selv, men har lest en del om dem.
Det er enkelte kommentarer som går igjen:
- Når det gjelder fòret så er de mer følsomme enn annen malawi. De tåler dårlig proteiner så de hører til de virkelig herbivore malawi-ciklidene.
De tåler heller ikke at fòret varieres for brått. De som lykkes med disse fiskene holder seg til en type fòr, og lar de gjerne gå en dag uten mat. Herbivore malawiciklider har tre ganger så langt tarmsystem i forhold til annen fisk, og får derfor lett bukvannsot ved feil fòring.

- Disse er også veldig revirhevdende. De trenger masse gjemmeplasser (eller ingen). Det er visst en fordel å ha en stor gruppe (med flere hanner) så aggressivitet spres på flere individer.

- De trenger rent vann og rikelig sirkulasjon i overflaten. 30 - 50 % vannbytte pr uke og overdimensjonert filtrering (i forhold til selskapskar).

Jeg anbefaler at du skaffer deg egne dråpetester for PH, GH og NO3 (og gjerne KH og NO2 også), så slipper du å fly til dyrebutikken stadig vekk. Det tar litt tid før karet finner balansen når det gjelder vannverdier osv. Det er ikke bestandig at det de sier i butikken stemmer heller. Det som kan være greie vannverdier for de fleste fisk kan være ille for demasoni, og andre malawi-ciklider.

Håper noe av dette var til hjelp. Og lykke til
Takk for svar Shiramor
Skal nok gå kjøpe dråpetester. Tror du det er bukvannsot er ingen tegn på at de er oppblåste eller andre synlige tegn på sykdom utenom at de ikke tar til seg mat og holder seg helt i ro.
Er det noe medesiner jeg kan bruke hvis jeg ikke vet hva som er galt.

Har en god sirkulasjonspumpe.
Har ca 14 igjen av 19.
Skifter ut ca. 40 % av vannet en gang i uken
Bruker samme for alltid
Ta en titt på innholdfortegnelsen på fòret også. Protein-innholdet bør være under 40 %, og det skal ikke komme fra kjøtt (pattedyr).

Det er nettopp det som er problemet med bukvannsot hos malawi-ciklider: Du kan nesten ikke se det på dem. De kan få bare litt oppsvulmet buk, og skjellene stritter ikke ut (reiser seg ikke). Derfor heter det "Malawi bloat" på engelsk.
Hvis du snitter opp en død fisk så kan du se om den har brunlig væske (som brunfarget vann) bukhulen. Det er et tegn på denne sykdommen.

Er du god i engelsk så kan du få en del tips om forebygging mm her:
How to avoid and cure Malawi Bloat..
I sykdomsartikkelen her blir Esha 2000 anbefalt. Kanskje Furanol kan brukes også?
Metronidazole blir anbefalt, men er kanskje vanskelig å få tak i.
www.ciklider.se blir gjerne OCTOZIN anbefalt:
OCTOZIN flagellated protozoacide.
Håper det ordner seg. Demasoni-ciklider er flott fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Line Sundfær
Reklame for plussmedlemskap