Ancistrus med stort hvitt sår.

Hei

Vi har en ancistrus i akvariet som har fått et stort hvitt sår på undersiden av hodet. Vi merket dette i dag når han hang på glasset. Såret ser stygt ut, og er rett med gjellen/piggene han kan "blåse" opp. (se bildet) Han spiser ikke mat sammen med de andre ancistrusene og han han vibrerer lett når han ligger på sanden. Det ser ut som han har det ganske kjipt..

Først tenkte vi at dette måtte være en kampskade siden vi har en ganske sinna og større ancistrus hanne i akvariet som nå er i lek. Men vi har nå i den siste tiden hatt trøbbel med 2 pansermaller som blir syke og har fått sår på kroppen, og en ung ancistrus dame døde av et hvitt sår på ryggen som ble større og større.
De siamesiske algespiserne våre er også røde ved gjellene og i munnåpningen..

På torsdag kjøpte vi medisin på dyrebutikken mot sopp, og vi har kjørt en 3dagerskur med denne medisinen. (eSHa 2000)

Hva annet kan vi gjøre? Tror dere såret kan gro hvis vi lar han gå alene, eller burde vi la han slippe smertene?

Info om akvariet: 240 liter, hatt fiskene i akvariet i over 1 år uten noen problemer med atferd osv. Vannverdiene er fine. Regelmessige vannbytter.
Takk for svar

viss det er sånt som du sier, at der er flere som har dødt av hvite sår. burde du et kar for karantene.
Takk for svar

Fisken hadde dødd i løpet av natten, så nå slipper han å lide mer. Vi må nok få igang et karantenekar ja. Har blitt mye død plutselig i et egentlig veldig stabilt kar. Håper madisinen fungerer slik at vi slipper andre syke fisk.
Jeg hadde noe lignende jeg med, og såg ut som om det kun gikk etter mallene mine. men fikk ganske tidlig opp et karantenekar så ant. døde ble ikke så mange.
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Bergheim
Reklame for plussmedlemskap