Hva er galt med min black molly, og guppy?
Har ca 20 guppyer, 2 black molly og 2stk L-144 i et 60l akvarie..
Har hatt det oppegående med fisker i ca 1,5mnd nå.
Skiftet 10l av vannet for 2 dager siden, og fylte oppi noen 2 og 3 kopper med Sera Aquatan, og Sera Bio Nitrivec.
I dag lå den ene black molly helt i ro på bunnen, inni slottet. Dette har den aldri gjordt før.
Den svømmer ganske skjevt til tider.
Og guppyen virker normal, men den har fått en form for pukkelrygg?
Litt dårlig bilde av molly, men magen henger noe sinnsykt. Ser at den svømmer skjevt.
Har hatt det oppegående med fisker i ca 1,5mnd nå.
Skiftet 10l av vannet for 2 dager siden, og fylte oppi noen 2 og 3 kopper med Sera Aquatan, og Sera Bio Nitrivec.
I dag lå den ene black molly helt i ro på bunnen, inni slottet. Dette har den aldri gjordt før.
Den svømmer ganske skjevt til tider.
Og guppyen virker normal, men den har fått en form for pukkelrygg?
Litt dårlig bilde av molly, men magen henger noe sinnsykt. Ser at den svømmer skjevt.
Postet 28.07.11 kl 15:40
Endret: 28.07.11 kl 15:41
Postet 28.07.11 kl 18:40
Postet 28.07.11 kl 19:25
Helene HarefrøkenKan det vera at temperatur forskjellen blei litt stor med vannbytte, og at mollyen har reagert på dette..... Fekk høyra i butikken der eg handla fisk at dei fleste fisker er veldig vare for forandringer i vatnet, både temperatur og vannverdier..... Lykke til med fiskane dine.
Prøvde så godt eg konne å få ca samme temperatur på det nya vannet.
Temperaturmåleren i akvariet var iallefall stabil.
Har ikkje måleutstyr, men får sjå det an dei neste dagane.
Postet 28.07.11 kl 21:50
Du får kjøpt JBL dråpetestsett hos Webzoo.net.
Og frem til du får dette i hus så har det ikke noe og si om du tar et ekstra vannbytte på 30%. Og da du neste gang bytter vann ikke bruk noe middler i vannet du bytter ut.
Bruk rent vann fra springen og la gjerne dette vannet stå i bøtta og lufte seg i noen timer før du har det oppi akvariet
Bare husk at når du skal gjøre ren pumpa/filteret så ikke gjør pumpa/filteret for rein.
Ta filtersvampene og lett skvis av den værste møkka i en bøtte med vann fra akvariet som du likevel skal bytte ut.
Altså ikke skyll filtersvampene i rennende rent vann.
Dette skal heller ikke gjøres for ofte kun da du ser det er merkbart dårligere gjennomstrømninger fra pumpa/filter utblåset.
Har du utvendig eller innvendige pumpe/filter i akvariet?
Og frem til du får dette i hus så har det ikke noe og si om du tar et ekstra vannbytte på 30%. Og da du neste gang bytter vann ikke bruk noe middler i vannet du bytter ut.
Bruk rent vann fra springen og la gjerne dette vannet stå i bøtta og lufte seg i noen timer før du har det oppi akvariet
Bare husk at når du skal gjøre ren pumpa/filteret så ikke gjør pumpa/filteret for rein.
Ta filtersvampene og lett skvis av den værste møkka i en bøtte med vann fra akvariet som du likevel skal bytte ut.
Altså ikke skyll filtersvampene i rennende rent vann.
Dette skal heller ikke gjøres for ofte kun da du ser det er merkbart dårligere gjennomstrømninger fra pumpa/filter utblåset.
Har du utvendig eller innvendige pumpe/filter i akvariet?
Postet 29.07.11 kl 09:49
Pumpa/filteret har eg ikke gjordt rent, det er ikke så veldig skittent.
Er innvendig pumpe med filter i bunn.
Skal skifte ut noe mere vann i dag og gjøre som du sier.
Den ene av de andre guppy`en lå død på bunn i dag.. en fisk som eg ikke har sett noe uvanlig med.
Black molly hadde eg i et eget spann med noen liter vann i øver natta.
Hadde rent vann og noen dråper Sera Aquatan (for nytt vann, for høyt stressnivå, ved karantene osv..)
Den har klart seg, men den legger seg ofte på bunn og "slapper av".
Nå er den i akvariet igjen, og den virker normal.
Temperaturmåleren ligger på 26,5 for øyeblikket.
Den guppyen med "pukkelrygg" ligger inni slottet og har ikke vist seg i dag, muligens den er død. Men får vente og se før eg eventuelt flytter slottet.
Er innvendig pumpe med filter i bunn.
Skal skifte ut noe mere vann i dag og gjøre som du sier.
Den ene av de andre guppy`en lå død på bunn i dag.. en fisk som eg ikke har sett noe uvanlig med.
Black molly hadde eg i et eget spann med noen liter vann i øver natta.
Hadde rent vann og noen dråper Sera Aquatan (for nytt vann, for høyt stressnivå, ved karantene osv..)
Den har klart seg, men den legger seg ofte på bunn og "slapper av".
Nå er den i akvariet igjen, og den virker normal.
Temperaturmåleren ligger på 26,5 for øyeblikket.
Den guppyen med "pukkelrygg" ligger inni slottet og har ikke vist seg i dag, muligens den er død. Men får vente og se før eg eventuelt flytter slottet.
Postet 29.07.11 kl 20:24