Krisehjelp!! fort!!
Noen som kan fortelle meg hva som skjer?? Fiskene mine bare dør, helt plutselig. Som om hjertet bare bråstopper! Har mistet fire idag, forstår ingenting! Eller, jeg forstår at det er noe som tar livet av de oppi der, men hva? Og hva skal jeg gjøre?? Må ta dem ut kanskej, ellers er vel alle døde i morra? Noen som kan fortelle meg,, fort fort fort...??
Postet 01.08.11 kl 20:56
Postet 01.08.11 kl 21:03
Postet 01.08.11 kl 21:04
karet er på 400 liter. Jeg har ikke tatt tester, men skal gjøre det nå straks.. Det er litt forskjellig fisk oppi der, sommerfuglciklider, kongotetra, en gibbiceps, SIA, otto, pansermaller, praktbotia, gurami... det var vel sånn ca alle tror jeg. Har ikke mange fisk, et par av hver av de store, 10 pansermaller, 15 otto.. Har akkurat kjøpt til 5 nye pansermaller,, Kan det være de?
Postet 01.08.11 kl 21:08
Postet 01.08.11 kl 21:11
Postet 01.08.11 kl 21:38
Postet 01.08.11 kl 21:51
Det er bare jeg som driver i akvariet her, og jeg har faste bøtter og lignende som jeg bare bruker her. Så etter det jeg vet, så skal det ikke være skjedd noe sånt. Coryene, og forsåvidt de andre også, ser friske og fine ut. De fire som har dødd hittil har svømt rundt som vanlig før idag. Det var nå i kveld det plutselig begynte å flyte døde fisker rundtomkring.. Forsåvidt sådøde en av coryene jeg kjøpte sist nå, i går. Men det har jeg inntrykk av at de alltid gjør når man kjøper nye. Stort sett en eller to som ikke klarer flyttinga.. Tror du jeg må ta ut all fisken i kveld?
Postet 01.08.11 kl 22:02
Postet 01.08.11 kl 22:10
Postet 01.08.11 kl 22:14
Postet 01.08.11 kl 22:28
Postet 01.08.11 kl 22:32
Postet 01.08.11 kl 22:40
Som Lena Jansberg sier, du har nok dessverre tatt kneken på de bakteriene du er avhengig av da du renset filteret så grundig. Et filter er ikke primært der for å fjerne partikler fra vannet, men for å bryte ned avfallstoffer fra fiskene, råtnende plantedeler, overskuddsfor mm. Det er de bakteriekulturene som etablerer seg i filtermediet som gjør denne jobben.
0,3 i nitrit er for mye, selv om det ikke dreper fiskene dine umiddelbart. Kjøp en dråpetest for ammoniakk/ammonim. Dette dukker opp før du får nitritt og kan være det som nå dreper fiskene dine. Dessuten, ved pH 7 eller under, forekommer mesteparten av ammoniakken i form av ammonium som ikke er så giftig som ammoniakk. Du har hatt en plutselig økning i pH til 8, hvilket sannsynlighvis medfører en ytterligere økning av ammoniakk og tilsvarende reduksjon av ammonum. Bytt vann fremover, men ikke slamsug hele karet på en gang. Det bor mye bakterier også i bunnlaget og hvis du både renser filter og slamsuger hele bunnen, fjerner du alfor mange bakterier, blir som å kjøre inn fikteret på nytt hver gang. Ta f.eks. en tredel ved hvert vannbytte, og det holder vanligvis å skifte 20 -2% av vannet ukentlig.
0,3 i nitrit er for mye, selv om det ikke dreper fiskene dine umiddelbart. Kjøp en dråpetest for ammoniakk/ammonim. Dette dukker opp før du får nitritt og kan være det som nå dreper fiskene dine. Dessuten, ved pH 7 eller under, forekommer mesteparten av ammoniakken i form av ammonium som ikke er så giftig som ammoniakk. Du har hatt en plutselig økning i pH til 8, hvilket sannsynlighvis medfører en ytterligere økning av ammoniakk og tilsvarende reduksjon av ammonum. Bytt vann fremover, men ikke slamsug hele karet på en gang. Det bor mye bakterier også i bunnlaget og hvis du både renser filter og slamsuger hele bunnen, fjerner du alfor mange bakterier, blir som å kjøre inn fikteret på nytt hver gang. Ta f.eks. en tredel ved hvert vannbytte, og det holder vanligvis å skifte 20 -2% av vannet ukentlig.
Postet 01.08.11 kl 22:52
oki.. Uff dette er så vanskelig. De sa i dyrebutikken at filtervatten skal byttes en gang i mnd på utvendige eheimpumper.. Jeg hadde ikke byttet den på ca 6 mnd, så jeg fikk nesten kjeft i dyrebutikken. Men ingen av fiskene har dødd på de seks mnd. Ikke før nå, når jeg byttet altså.. jaja.. det er jammen ikke lett å vite hva som stemmer da.. Men takk for svar da iallefall. Ikke så mye jeg får gjort da skjønner jeg. Bare håpe at noen overlever?
Postet 01.08.11 kl 22:55
Hvis du har et tynt lag filtervatt i en av kurvene (øverst) kan du bytte den, men det øvrige filtermediet, kulene som du sier, skal bare skylles lett. Om du bruker såkalt blåsvamp, skal også den bare skylles lett. Vatten er mest for å ta partikler, bakteriene "bor" hovedsaklig på kulene og eventuelt svampen. Bytt vann, 40 - 50 % daglig til du måler null ammoniakk og null nitritt, så går nok dette bra, selv om det blir mye jobb.
Postet 01.08.11 kl 23:00
Skift vann, helst en tredel en til to ganger i døgnet til du får tak i test for nitritt og så fortsetter du til nitritten er borte. Da burde de fiskene du har greie seg (om de ikke har fått varige skader av eventuell ammoniakk/ammonium). Deretter er det bare å gå tilbake til det ukentlige vannbyttet på 20-30 % og unngå å gjøre samme feilen en annen gang
Postet 01.08.11 kl 23:03
Postet 01.08.11 kl 23:06
Jeg har nå 22 kar oppe og går, det eneste jeg gjør med mine kar er att jeg bytter 1/3 av vannet 1 gang i uken, filtrene får stå i fred helt til vanngjennomstrømminga er betydelig redusert. da tapper jeg ut akvarievann i en bøtte og vasker svampen forsiktig i akvarievann slik att jeg ikke dreper filterbakteriene. ett filter skal IKKE være helt rent.
Postet 01.08.11 kl 23:06
Lønner det seg å bytte ut de kulene mot blåsvamp? fungerer blåsvamp bedre? Eller hva med kuler i den ene kurven og blåsvamp i den andre, og så bare beholde vatt på toppen? For den ene kurven er fylt med bare vatt, og det er, ettersom jeg har forstått det rett nå, ingen vits i? Hva er beste blandingen i filteret?
Postet 01.08.11 kl 23:12