Fisk dør uten tegn til sykdom
Hei. Jeg har nå hatt 4 fiksedød på 4 dager. Hver morgen har det ligget en død fisk der (platy) Det rare er at ingen av disse har vist tegn på sykdom.
Jeg hadde i forrige uke hvitprikk/fløyelsyken. Så jeg hadde en runde med esha exit og esha 2000. Etter dette falt det 3 guppyer. Dette har jeg opplevd før. Jeg regner med at dette var fisk som ikke tålte medisinering. Og så stoppet det, som det har gjort før.
Men etter nesten en uke etter det begynner platyene mine å dø. Uten at jeg kan se noe. De er ikke tynne, de svømmer ikke rart og de har ikke flekker.
Vannverdiene er også der de skal være
ph 7.2
kh 4
gh 10
nitrit 0
jeg har ikke test for amoniakk. Kan dette være grunne til at de plutselig dør?
Disse platyene har jeg nå hatt i 4-6mnd. Noen er født her.
Jeg hadde i forrige uke hvitprikk/fløyelsyken. Så jeg hadde en runde med esha exit og esha 2000. Etter dette falt det 3 guppyer. Dette har jeg opplevd før. Jeg regner med at dette var fisk som ikke tålte medisinering. Og så stoppet det, som det har gjort før.
Men etter nesten en uke etter det begynner platyene mine å dø. Uten at jeg kan se noe. De er ikke tynne, de svømmer ikke rart og de har ikke flekker.
Vannverdiene er også der de skal være
ph 7.2
kh 4
gh 10
nitrit 0
jeg har ikke test for amoniakk. Kan dette være grunne til at de plutselig dør?
Disse platyene har jeg nå hatt i 4-6mnd. Noen er født her.
Postet 07.08.11 kl 11:13
Postet 07.08.11 kl 11:52
Oisann. gjør esha exit det? Etter det jeg har lest og hørt var denne "snill" mot filterbakteriene. Ja, da kan det jo være ammoniak da. Uff.. og jeg som har så mye flott yngel oppi der.
Jeg har skiftet vann hyppigere etter medisinering (gjør alltid det) Men de 2-3 gangene i uka er da ikke nok. Annenhver dag må jeg vel gjøre en tid nå da. Tusen takk for info.
Jeg har skiftet vann hyppigere etter medisinering (gjør alltid det) Men de 2-3 gangene i uka er da ikke nok. Annenhver dag må jeg vel gjøre en tid nå da. Tusen takk for info.
Postet 07.08.11 kl 12:17
Postet 07.08.11 kl 15:23
Postet 07.08.11 kl 16:18
Ja, jeg har hatt høy temp tidligere i sommer. Og for at ikke det skjer igjen setter jeg på varmepumpa på avkjøling for å kjøle ned stua til rundt 22 grader (til gubbens store fortvilesle... strømmen da kjerring! thihi)
Så det er flere uker siden temp har vært oppe i 29 grader. Nå ligger den på 24 grader.. som den har gjort hele tiden.. får den aldri lenger ned. (annet enn om vinteren når det er 15 grader i stua. Glad jeg har varmekolbe)
Så jeg forstår ikke at det skal være grunnen nå. Med mindre det er sen reaksjon på temp.
Men jeg skal avgårde i morgen og kjøpe det siste av tester jeg ikke har.
amonniak og nitrat.. er det ikke en for O2 også tro? tar det også jeg.. selv om jeg har fått meg ekstra luftpumpe, siden jeg har hørt at oksygenet kan synke pga varme i vannet om sommeren.
Så det er flere uker siden temp har vært oppe i 29 grader. Nå ligger den på 24 grader.. som den har gjort hele tiden.. får den aldri lenger ned. (annet enn om vinteren når det er 15 grader i stua. Glad jeg har varmekolbe)
Så jeg forstår ikke at det skal være grunnen nå. Med mindre det er sen reaksjon på temp.
Men jeg skal avgårde i morgen og kjøpe det siste av tester jeg ikke har.
amonniak og nitrat.. er det ikke en for O2 også tro? tar det også jeg.. selv om jeg har fått meg ekstra luftpumpe, siden jeg har hørt at oksygenet kan synke pga varme i vannet om sommeren.
Postet 07.08.11 kl 18:04
Endret: 07.08.11 kl 18:07
Uff.. får nesten dårlig samvittighet her.. Jeg hadde tenkt å kvitte meg med platyene.. for å få mer plass til guppy. Men jeg tenkte jo ikke at de skulle dø.
Fant en til nå.. som lå på siden.. den leet litt på seg da jeg plukket den opp. Men jeg alivet den. Fant også en liten guppy i sted.
Hva har skjedd i karet mitt? Har ikke skjedd med meg før dette her.
Jeg får forte meg til butikken å kjøpe tester.
Så det tar nok en tid før jeg kan komme å se på fiskene dine Erik Rune.
Her vil jeg ha full kontroll før jeg innfører noe nytt.
Fant en til nå.. som lå på siden.. den leet litt på seg da jeg plukket den opp. Men jeg alivet den. Fant også en liten guppy i sted.
Hva har skjedd i karet mitt? Har ikke skjedd med meg før dette her.
Jeg får forte meg til butikken å kjøpe tester.
Så det tar nok en tid før jeg kan komme å se på fiskene dine Erik Rune.
Her vil jeg ha full kontroll før jeg innfører noe nytt.
Postet 07.08.11 kl 19:37
Endret: 07.08.11 kl 19:38
Postet 07.08.11 kl 19:52
Postet 07.08.11 kl 19:55