Fisk trolig død av sopp, hva gjør jeg med inventaret?

Jeg har mest sannsynlig hatt et soppangrep på de tre guppyene mine, som døde en etter en, uten å se symptomer før i dag. Den siste, som jeg fant på bunnen da jeg kom hjem fra jobb, var dekket av hvite fjon.

Jeg er i prosessen av å skaffe meg et nytt og skikkelig akvarie, men hva burde jeg gjøre med inventaret jeg hadde i "soppvannet"? Det er snakk om en helt enkel plantesak og en mangroverot. Med tanke på roten, vil det være gunstig å la den ligge i glovarmt vann for en periode? Samme med steinene i grunn; skylle godt i varmt vann?
Litt salt pleier å kurere sopp, men det er også mulig at du har hatt parasitter. Kokende vann dreper alt...
Sant, det glemte jeg at jeg hadde lest. Har hatt oppi litt salt hele tiden fordi jeg fikk vite at guppyer liker brakkvann, så det kan godt hende det har vært parasitter som har vært synderen. Uansett så har jeg som nybegynner sikkert ikke klart å holde godt nok vann og fiskene har sikkert blitt mindre motstandsdyktige av den grunn. Har lært leksa mi i hvertfall!

Da setter jeg i gang med koking i morgen sånn at det snart blir klar til å legges oppi det nye akvariet. Planten jeg hadde oppi bestemte jeg meg for å kaste, ingen vits i å gamble på at litt skylling ville gjøre susen, kjøper heller en ny.

Takk for svar!
Jeg ser ikke poenget med å koke alt. Da dreper du de nyttige bakteriene som finnes i filteret og bunnlaget. Sopp finnes overalt uansett. Du blir ikke kvitt det uten å gjøre akvariet sterilt, og da kan du pr definisjon ikke ha noe levende oppi det.

Guppy lever ikke spesielt lenge fra før, og de guppyene som man kjøper i butikken for tiden har veldig variabel kvalitet. Jeg tviler på at du har en spesiell type "killer sopp" som må utryddes. Det er som oftest andre faktorer som spiller inn, som plass, vann- og fôrkvalitet, og kvaliteten på fiskene selv.
Jeg skjønner, det har du nok helt rett i!
Takk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap