Flekket pansermalle - svømmer på siden/skeivt?

I går oppdaget jeg at en av de flekkede pansermallene lå på siden bak mallehulen. Jeg tenkte den måtte være dø, men da jeg tok hoven borti den begynte den å svømme på siden. Ser ikke noe galt med andre fisker i karet.

Jeg har tatt den ut av hovekaret og i en liten IKEA-plastboks der den har fått salt i vannet og høy utluftning. Slik har han stått i 12 timer, men svømmer fortsatt skeivt og har problemer med balansen. Jeg ser ingen tegn til skader, utslett eller uregelmessigheter i øyne, hud, finner, farge eller kroppsform.

Kan han ha fått problemer med svømmeblæren?

Jeg har hatt disse fem pansermallene i litt mer enn 1 mnd, og de har virket greit hele tida med alle. De spiser og leker godt. Nå skal det sies at det var en av ancistrusene som var borte i 2 uker før han dukket opp igjen. Aner at det kan være en annen liten ancis-slemming i karet. En av de antennemallene er litt "egen" ved foring. Lurte på om han kunne gjort pansermallen noe, men ser ingen skader.

Pansermallene skal helst ikke ha for høye temperaturer, men jeg har ikke klart å unngå det i sommer. Tempen i stua (uten varmekolbe på) har vært på gj.snitt. 27-30g. Kan det ha skadet en sart sjel?

Jeg har ikke fått byttet vann i karet på snart to uker nå pga jeg har vært syk selv, så det dreier seg ikke om noe skadelige mineraler. Nitrittnivået er fint. Sjekket i går. Har godt utluftning i karet med ekstra luftpumpe i tillegg til filteret.

Karet er 180l.

Bør jeg avlive fisken, eller skal jeg gi han et par døgn?

Tips til hva jeg bør gjøre med dette?
Inaktiv bruker
jeg tror den kommer til å dø snart fordi jeg har selv hatt en slørhale som døde av sette kan det hvere et sår på den? hvis det er det anbefaler jeg og pensle såret med jod styrken bør hvere 3%
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap