Gullfisken blør på kroppen.

Jeg har to gullfisk, merket at den ene begynnte å sture for noen dager siden, og ved nermere ettersyn så så jeg venene på gjellelokkene og på halen. Knallende røde, som om den blødde. Den "hostet" innimellom og lå stille på bunnen med sammenklemmte finner. Satte opp temp da den var noe lav, og ble overasket av noe høy nitrit, til tross for at jeg da hadde byttet vann to ganger samme uke og da 50%. Ph var på 6. (pleier å ha lav ph pga mallene) Hadde samme dag mistet 7 kerri tatra. ukjennt årsak, da jeg ikke har sett noen sykdom. Trodde først det kunne være temp som hadde sumket til 19grader pga varmekolben hadde gått i stykker (den sto på 26 og lyste, men varmet ikke)

Karet er på 160L, inneholder en stor pleco, to mindre gibbi, en mindre golden spot, en palett (som også oppfører seg rart, men ingen synlige blodårer på den) og de to gullfiskene. Karet er jo ikke stappet til randen med fisk så hvorfor den høye nitriten? jeg bytter vann en gang i uken og da ca 50%. Pumpen og karet er godt innkjørt, og jeg har ikke tilsatt noen ekstra stoffer som jeg ikke pleier å bruke. (bruker happy life prod)

Nå har begge gullfiskene blitt "røde", men de er kvikke og ser ikke ut til å lide på noen måte. Spiser og svømmer aktivt rundt som de pleier. Paletten kniper finnene og holder seg i ro i et hjørne under bladene på noen planter. Mallene har ingen tegn til sykdom, MEN den største slimet litt på hele kroppen rett før jeg byttet varmekolde og fikk opp temp igjen! Den er normal igjen nå. (Skal ta bilder og legge ut nå)
Gullfiskene skal ha det kaldere en vanlig tropiske fisker, så det er første bud å få dem i kaldere vann.

Med nitritten:

Hvor mye forer du? Ligger det for mye rester igjen kan det skape problemer. Også når fisk spiser mye og det kommer mye avføring som filteret ikke klarer å få med seg, kan det skape nitritt.
Jeg gir mine fisker mat max 3 ganger i uka og har aldri hatt noe problemer.

vasker du filtret når du bytter vann? ikke gjør det i såfall. Det fjerner de gode bakteriene som er med på å bryte ned nitritt til nitrat.

Vannskifte gjør jeg annen hver uke og da ca 25% av antall liter.

Kanskje paletten føler seg plaget av gullfiskene? De kan være noen bøller.

Gullfisken høres ut som har fått en sykdom jeg ikke husker navnet på. Men mener å ha lest om noe lignende her inne en plass.
Kanskje den har noe slikt som gjør at den "hoster"? men vet ikke hvorfor den er rød.

Dactylogyrus:
Om det er gjelleparasitter som har infisert fisken din, vil pustefrekvensen øke krafig. Fiskene vil oftest puste med en gjelle, og klemmer gjerne finnene til kroppen. Det er heller ikke uvanlig å se at fisken "vrir" på hodet.

Behandlingsforslag: Prazi Pro fra Rocky Mountain Discus

Ok. takk for svar.
Akvariet har gått slik lenge og har hatt temp på 24 grader, som gullfiskene har gått i i snart ett år. Jeg forer ikke mye, noen få flak et par ganger om dagen (varierer fortype innimellom). Og det ligger ikke rester igjen (forer ikke mer enn fiskene spiser innen rimelig tid) Jeg bytter alltid 50% når jeg bytter vann, og pga oppdrett og mye ungfisk må jeg bytte en gang i uken (praktisk å ta alle kar på en gang). Har aldri hatt problemer pga det. Filterene blir aldri vasket i forbindelse med vannbytte. Når filter vaskes går det 14 dager før vannbytte eller mindre bytte (pga hindre bakterie utrydding)

Synes det er så utrolig rart, aldri vert borti slikt før, ser ikke godt ut, men ser heller ikke ut til at fiskene lider...:oS De klør ikke heller...
Har sett etter de tegnene, men de puster helt normalt og gjellene ser ikke slimete ut. Er ikke noe synlig slim på fiskene. Trodde parasitter, siden fiskene blør i/på skjellene, men da hadde de vel slimet og klødd seg?
hmm.. Ikke godt å si hva nitraten skylles da. Må jo være noe som ligger en plass å skaper den? Får håpe noen kommer med et godt svar. Mye av min kunnskap har gått i glemmeboka da jeg ikke har holdt på med akvarie aktivt de siste 2 årene
Tusen takk for hjelpen ihvertfall. Er kerritetra giftige? De døde jo natten før. Ei venninne nevnte på forgiftning...om det kunne være noe slikt?
De er ikke giftige, men døde nok mest sannsynlig av nitritten. Ta mange vannbyttinger nå og mål verdiene og se om de går ned. Så håper vi på at ikke de andre fiskene stryker med. her ser du listen over sykdommer som er beskrevet her inne værtfall http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710
Takk for hjelpen.

Ja vann blir det byttet Mye av nå...hehe krysser fingrene for at det går bra. De ser pigge ut til være så "blodige"...

Har sett en del rundt om på sykdommer, men ikke funnet noe som stemmer. nermeste var på et koi forum, at fiskene kunne blø på kroppen pga luftblære sykdom...(Fikk ikke det til å stemme helt...)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap