Nå er det tett før vi gir opp her. Vi har hatt 6 flotte peru-scalarer det siste året. Vi oppdaget at den ene hadde et slags sår (manglet skinn på et lite område på siden) rett etter at vi hadde kjøpt dem. Det så ikke ut til at det plaget den, vi medisinerte med esha 2000 og exit, samt prøvde vi med zera nematol uten tegn til endring.
Etter at en av de andre scalarene la egg, merket vi oss at moren, "hyperventilerte" tidvis kraftig. Dette var den mest aggressive av alle scalarene og den var dobbelt så aktiv som de andre, så vi funderte på om det var naturlig for denne, i og med pustingen oppstod gjerne i forbindelse med jaging. Dette var rundt nyttår. Etterhvert ble vi bevisste på at den pustet på denne måten hele tiden, og vi antok det måtte være noe med gjellene. Vi medisinerte med Wormer plus fra Kusuri, uten at det medførte endring.
I mellomtiden grodde såret på den første scalaren igjen og den er helt fin i dag. Men sår har dukket opp på to andre scalarer som også puster tungt nå. Den sinte hunnen, fikk noen kviselignende saker rundt om på hodet og på gjellene. I dag er det konsentrert rundt "snuten" (mellom øyet og munnen) på begge sider. Det ser ut til at det er noe svart langt og tynt som ligger inne i kjøttet som ikke synes på de øvrige fiskene. Den ser virkelig ikke bra ut, men er kvikk og spiser godt (det gjelder hele gjengen) Røde og svarte mygglarver, artemia, granulat, malawimiks , samt mine favorittplanter som jeg prøver å få til. Finner ser egentlig ganske så bra ut på hele gjengen, bortsett fra slåsseskader selvfølgelig.
Vi har nå kjørt ny kur med wormer plus. Det ser ikke umiddelbart bedre ut, vi får vel bare krysse fingrene.
Legger ved bilder av hunnen, den står sjeldent i ro og er derfor heller vanskelig å fotografere, så tilgi litt uklarheter. (Venstre side værst) Noen som klarer å tyde hva dette er?
Karet er 840 liter
PH: 6,4
Temperatur: ca 28 grader
De går sammen med:
9 Corydoras Zygatus
4 Corydoras Trilineatus
3 L18 (Golden Nugget)
10 Indiske glassmaller
Da vårsemesteret har vært noe hektisk, har nok vannskift blitt utsatt i det lengste enkelte perioder, men vanligvis skifter vi 50% annenhver uke.
Filtrering: Eheim 2080 + et litt mindre et, som jeg er litt usikker på styrken på.
Ingen fisk er kommet til etter scalarene.