Discus klør. trenger hjelp med medesin og medesinering.

mine discus har begynt å klø seg. å etter å ha søkt litt rundt, tror jeg at jeg har forstått det slik at det er et teinå flaggelater?? rett meg om det er feil. det jeg lurer på er om det er flaggelater... hva medesin må jeg bruke? å hvor får jeg tak i det??
Har du lukta på vannet, kan virke som det er mye klor i vannet ditt. Siden det har vært mye oversvømmelser rundt om i landet i det siste er det ikke usansynelig at vannverket har økt klor innholdet for å rense vannet.
har brønn. så klor er det nok ikke.
Gjellemark!!

Jeg har fryktelig lyst å begynne med Discus igjen, men jeg vet hvordan fisk som er på markedet, og det er ett lite sirkus å få dem friske for gjellemark da de fleste Discus butikkene fører er Asia fisk som har gjellemark som er resistente mot den beste gjellemark medisinen Praziquantel (som er ulovlig i Norge å må bestilles fra utenlandske butikker) Prazi blir brukt i Norge, men det er til Bendelorm til katt o.l.

Les om Kalium kuren.... eneste som virker da kalium oksyderer bort parasittene
kjørte kaliumkur på di i fjor. for fikk med gjellemark på noen butikk kjøpt discus. å har ikke sett no til gjellemark symptomene sia det. nå er det bare at di klør seg veldig. alle 5 klør seg. men spesielt paret mitt. hannen der går bananas på planter og varmekolbe. kan kaliumkuren hjelpe mot det også? må jeg kjøre samme kuren på samme måte? altså i 21 dager?
gjellemark kuren er godt i gang. men ser ingen forbedring ang kløen. det burde jo ha minket litt til nå? har jo hatt i kaliumblandinga 4 ganger alt. spesielt den store hannen klør seg veldig. hører det smeller i karet der han får klø annfallene sine. finnene under går som trommestikker, å han raser igjennom karet å biter dh andre i frustrasjon. han har tilogmed banka frua si i 4 dager nå. hu står helt mørk i et hjørne i redsel for gubbens atakker. forslag?
dobbell posta.
Hjelp.
nå så jeg at discus hannen bæsja no hvitt. lang tynn hvit tråd. er dette innvolsorm? kan det være derfor han klør? hjelp hva medisin må jeg bruke da?
Gjellemark.
E-Dahl
Gjellemark!! Jeg har fryktelig lyst å begynne med Discus igjen, men jeg vet hvordan fisk som er på markedet, og det er ett lite sirkus å få dem friske for gjellemark da de fleste Discus butikkene fører er Asia fisk som har gjellemark som er resistente mot den beste gjellemark medisinen Praziquantel (som er ulovlig i Norge å må bestilles fra utenlandske butikker) Prazi blir brukt i Norge, men det er til Bendelorm til katt o.l. Les om Kalium kuren.... eneste som virker da kalium oksyderer bort parasittene

Hei. Jeg har hatt gjellemark på discusene mine og lurer på hva som må til for å desinfise akvariet? Ønsker å ha nye discus i karet og er redd for at de blir syke igjen. Kan klor brukes?? På forhånd takk.
mr jonny
[QUOTE=E-Dahl]Gjellemark!! Jeg har fryktelig lyst å begynne med Discus igjen, men jeg vet hvordan fisk som er på markedet, og det er ett lite sirkus å få dem friske for gjellemark da de fleste Discus butikkene fører er Asia fisk som har gjellemark som er resistente mot den beste gjellemark medisinen Praziquantel (som er ulovlig i Norge å må bestilles fra utenlandske butikker) Prazi blir brukt i Norge, men det er til Bendelorm til katt o.l. Les om Kalium kuren.... eneste som virker da kalium oksyderer bort parasittene

Hei. Jeg har hatt gjellemark på discusene mine og lurer på hva som må til for å desinfise akvariet? Ønsker å ha nye discus i karet og er redd for at de blir syke igjen. Kan klor brukes?? På forhånd takk.

Les denne linken;
Tror ikke klor er noe spesielt godt forslag - benytt heller samme som på discus'n alt. er å la alt tørke i 3-6 mnd. En liten vann dråpe med smitte/egg og du er i gang igjen med gjellemark...
Hei. Takk for tipset,men blir litt forvirra når Kai Hansen skriver at Gjellmarken dør ut etter 14 dager ++ Hvis akvariet er tomt for fisk. Hvis eg he forstått riktig...
mr jonny
Hei. Takk for tipset,men blir litt forvirra når Kai Hansen skriver at Gjellmarken dør ut etter 14 dager ++ Hvis akvariet er tomt for fisk. Hvis eg he forstått riktig...

Skal ikke diskutere det men personlig tror jeg det er alt for kort tid, noe jeg tror Kai har konkludert med også. Ta kontakt med han - du finner hans e.post her på nettet så får du sikkert bistand / hjelp.

Skal du unngå gjellemark ved kjøp av discus i Norge har du bare noen veldig få private oppdrett som kan gi deg discus uten. Du kan, nesten 100% sikkert, si at all Discus du kjøper i butikker, her på nettet har gjellemark dersom du ikke gir litt ekstra og kjøper av de som faktisk kan garantere gjellemark fri discus.

Lykke til.
HansM
[QUOTE=mr jonny]Hei. Takk for tipset,men blir litt forvirra når Kai Hansen skriver at Gjellmarken dør ut etter 14 dager ++ Hvis akvariet er tomt for fisk. Hvis eg he forstått riktig...

Skal ikke diskutere det men personlig tror jeg det er alt for kort tid, noe jeg tror Kai har konkludert med også. Ta kontakt med han - du finner hans e.post her på nettet så får du sikkert bistand / hjelp.

Skal du unngå gjellemark ved kjøp av discus i Norge har du bare noen veldig få private oppdrett som kan gi deg discus uten. Du kan, nesten 100% sikkert, si at all Discus du kjøper i butikker, her på nettet har gjellemark dersom du ikke gir litt ekstra og kjøper av de som faktisk kan garantere gjellemark fri discus.

Lykke til.

Håper folk forstår at dette faktisk ikke er tilfellet.

Skulle du fått dette til å høres NESTEN fornuftig ut, skulle det stått:
Nesten 100% kan ikke garantere at fisken er gjellemarksfri, og det er få private oppdrettere som kan garantere dette.

Slik du formulerer det virker det som gjellemark er et kjempe problem hos all discus i Norge enten butikk eller privat, og det er FEIL!

Kjempe trist og ikke minst provoserende at noen skal ødlegge ryktet til en så fantastisk flott fisk.

Til trådstarter : Startet fisken å klø seg i forbindelse med vannbytte?
Hvis det er tilfellet, og du fyller temperert vann fra krana, oppstår det små luftbobbler i vannet som kan være irriterende for fisken.

Enkelte ganger kan de også klø seg litt hvis vannet blir for kaldt. (vannbytter)

Men herregud, gjellemark er også en mulighet, men da er det ofte fler symptomer
Takk HansM. Har nettopp pratet med Kai Hansen.En hyggelig kar! Har fått svar på alle spørsmålene mine.
Tilfeldig bekjentskap
© Jo Stenersen
Reklame for plussmedlemskap