0.3 ml/l"> 0.3 ml/l">

Sort flekk på ancistrusen min, snegle som har fått hull som har vokst seg større.

Ancistrusen min fikk i sommer en brun flekk på seg. Den var liten og er blitt større. Den sitter på hale partiet. Adferden til ancistrusen er normal. Hva er den brune flekken?
Den går sammen 1-2 andre ancistruser som er mindre enn han, 2 honning guramier, to rubin guramier, to scalarer, 6 musling/skjell og en eplesnegle. Vaktmesteren som har fått den brune flekken har jeg hatt siden nov/des i fjor og har vokst seg større og bartene er vokst ut.
Fiskene bor i et 180 liters Rio akvarium med juwel innerfilter. Bytter "filter-padd" hver uke. Rengjør akvariumet når det trengs, og fyller på med vann ettersom.

Eple sneglen har jeg hatt siden i vinter ca. Det har bodd i fluvial edgen min inntil i mai. Den har vokst litt tror jeg, så dette hullet i mai... Blitt større. Hva kan man gjøre for den? Har hatt oppi kalk tabletter som er til reker og snegler. Jeg er usikker på hvor mye jeg skal ha i om gangen, dele tabletten? eller putte i hele, så jeg har pleid å dele den. Noe man kan ha på den snegla så den ikke dør? Ser ut som hullet er blitt dypere.
Forer sneglen med frossen spinat og agurk. (Ansistrusene er glade i agurken de og)

Jeg lurer også på om noen har sett ansictrusen ligge på ryggen å hvile? Da jeg kom bort til akvariet så gjemte den seg og var normal igjen...

Se også bilder av ancistrus og snegle.

Vannverdier:
Ph: 6, GH: 6-7, KH: 2, No3: 12.5 mg/l, No2: > 0.3 ml/l
Om dette er en sp oppdrettsvariant av ancistrus, har du en albino som du sikkert vet. Mine antagelser med min erfaring er at foreldre eller tidligere ledd i familien har vært en normal brun og en albino. Hovedfargen har da på denne blitt albino, samtidig som den har "dratt" med seg noe av fargen fra en "ordinær" ancistrus.

Slike merker vil selvfølgelig øke i str etterhvert som fisken vokser....

Dette er antagelser fra min side
Fiskens flekk har bare kommet.
Flekken har bare kommet nesten sånn over natta. Og den har ikke røde øyne, ikke mønster i fargen i form av prikker, men er helt gul. Har noen andre som ser ut som at de er albino, de er ikke like...
Mulig at flekken er noe den har dratt med seg fra foreldre, har lest noe om det, men vet ikke nok og flekken er ikke så pen...
Hege Myhre
Flekken har bare kommet nesten sånn over natta. Og den har ikke røde øyne, ikke mønster i fargen i form av prikker, men er helt gul. Har noen andre som ser ut som at de er albino, de er ikke like... Mulig at flekken er noe den har dratt med seg fra foreldre, har lest noe om det, men vet ikke nok og flekken er ikke så pen...

Om den ikke har røde øyne er det ingen albino, nei. Sorte eller blå øyne betyr da at dette med stor sannsynlighet er en L-144
Det er en l-144...
Jeg kjøpte den som en L144. Husket bare ikke L nummer da jeg skrev innlegget... :p

Men ingen her som vet hva den flekken er? Eller om den kommer til å gå bort? Eller har far vært brun og mor gul? slik at fargeflekken har blitt dratt over som LOFFA skrev.

Noen som har erfaring med snegler og hull?
Har oppdaget en prikk til
Denne sitter ved munnen. Se bilde
Hva er nå dette? Skifter den farge?? Kamelon fisk... hehehe :p
Ser ut som en form for pigment feil. Det er jo det albinoer har, ikke alle albinoer har røde øyne og ikke alle albinoer er helt pigmentløs. Rart at den skulle ha kommet plutselig da men...
Ja, det synes jeg og. Har ikke tenkt på det at albinoer kan ha vanlige øyne, den ble solgt som en L-144... :/
Hege Myhre
Noen som har erfaring med snegler og hull?

Surt vann tærer på skallet, og det det er grenser for hvor mye skall de tåler å miste. Tror du enten bør heve pH til 7 eller mer, eller flytte sneglen ut.
Heve ph for snegnens skyld
Jeg har lite penger nå, er det noen måte en kan heve ph på uten å kjøpe noe dyrt i butikken?
Natron

Min L-144 har og fått ein mørk prikk i løpet av dei siste par dagane. Har hatt den i ca 6 mnd og alt har vore bra til no, Har du funne ut av kva som "feilar" din?
Den levde i beste velstand da jeg solgte den i fjor. Flekken ble ikke større, regner med at det var en føflekk, en gen feil eller noe i den duren.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap