Skade eller sykdom på fisk

Hallo!
jeg har nylig skaffet meg 2 nye arter
2 Metallpansermaller og tre 3cm røde gurami fisker damen i butikken sa de ikke ble stort større. men jeg fikk ikke med meg helt hva de het, bare gurami etellerannet.

men den misnte av pansermallene blir jakt tatt og angrepet av de to Palettciklide jeg har fra før. mallen mangler store deler av den bakerste finnen og en av bartene, men jeg vet ikke om dette skjedde før eller etter at jeg hentet dem fra butikken.

men for den andre malla er det bare fryd og gammen, men denne holder til på et annet område av akvariet.

men jeg har lest at Palettciklide kan være litt agresiv, men butikkdama sa det gikk greit.

så jeg lurer på om det er mulig at Palettciklide spiser av malla, eller hva er det som skjer?

setter veldig stor pris på svar, og komentarer.

ps det hender at den minste malla flyter opp til over flaten men barten er bare så vidt nær overflaten og resten av den peker mot bunn.
Pansermaller går sjelden bra sammen med ciklider og palettciklider er ekstra hissige så det lover ikke godt for mallene. De kan faktisk bli alvorlig skadet eller drept. Nå skriver du ikke noe om størrelsen på akvariet, men selv med et stort akvarie så vil coryene rote seg inn på området til ciklidene og få bank. Du burde egentlig gå tilbake til butikkene med mallene dine om de fremdeles lever, og få tilbake pengene siden de har gitt gitt deg helt feil opplysninger.

Pansermaller kan snappe luft i overflaten om de er stresset, syke eller det er for lite oksygen i vannet. Det er nok det som skjer når den går opp til vannflaten.

Jeg er også litt urolig for guramiene dine. Som nevnt så er palettciklider ganske aggressive, spesielt når de har egg og unger, og om akvariet er for lite så har guramiene ingen steder å rømme. Jeg tipper at det er en type dverggurami eller honninggurami du har.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap