Gullgurami

Jeg har en gullgurami som står og sturer i overflaten , helt inntil pumpa. Den har fått en rødlig farge ved gjellene. Akvariet har jeg hatt i drift i ca 3 mnd med fisk, har ikke hatt noen dødsfall eller noe sykdom der (hittil).

Den går i sammen med noen forskjellig ciklider, regnbueciklide, sommerfuglciklide, og noen tetrar bla. Vannverdiene har vært de samme hele tiden, men PH min ligger litt høyt ca. 8, men også den har vært lik siden oppstart. GH 5 bla,

Jeg skifter vann ca. 20 prosent hver uke,

Temperaturen i karet er på 26, den synker litt hver gang jeg skifter vann, men ikke mere enn 1 grad, den stiger raskt tilbake til normal temp.

Har et kar som er under opparbeidelse, stått i ca 3 uker, har slitt med GH i det pga av en stein som jeg kjøpte (utah Ice), steinenn er nå borte og jeg har skiftet vann daglig i det, GH er nå nede på 14.

Det jeg lurer på er om den guramien har er smittsomt, og om jeg bør flytte han over i det nye karet, til tross for at det ikke er helt klart enda.
Jeg måtte ta den i går , mulig den er mobbet jeg vet ikke, den hadde veldig pjuskete finner og hale. Blitt utrolig tynn. Den hang bare i vannskorpa. Stor hode og tynn avmagret kropp. Kan ikke se noe på de andre i akvariet, iallefall ikke enda. Så fort den rørte på seg, var de andre guramiene (gull) etter den med engang. Trist
Ja da så. Mobbet fisk kan få lavt immunforsvar, og så bli angrepet av sykdom eller parasitter pga det. Eller omvendt. Ikke greit å finne ut hva årsaken er bestandig.
Nei er jo ikke det, og trist å se fisken sånn. Føles vel helt greit å ha tatt den, den hadde det helt klart ikke bra.
Inaktiv bruker
Så trist... Men sånn opplever mange. Vansklig å vite hva som skjer..

Det er nesten merkelig hvor sterkt knyttet man blir til disse knøttene som svømmer rundt i akvarie , nå vokter jeg resten med argusøyne.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap