Prikker på halen/finnene.. hvitprikk?

Beklager nok en slik tråd om hvite prikker, men har aldri hatt slik sykdom på fiskene mine før, ser på bilder av hvitprikk og de er jo ofte mer større og over hele kroppen, dette er jo til nå bare som enkle flekker på hale og finner, er dette bare forstadie?

Jeg kjøpte noen nye platy og guppy før helgen, pga jeg måtte haste avgårde til legevakten fikk jeg ikke sluppet ut fisken av posen før jeg kom hjem , da var det gått mange timer Så fisken var nok veldig stresset antageligvis
Platyen har i grunn vært veldig sky helt siden jeg fikk dem hjem, fikk et glimt av den ene palty i går og oppdaget hun hadde noe som i første omgang så ut som lyse prikker på halen.. Så i dag satte jeg meg ned og studerte fiskene og oppdaget noen av guppyene har det samme , man ser det på finner og hale.. ingen har fått noe på kroppen enda så vidt jeg kan se.
Har bestillt :Esha 2000 og Esha Exit idag...

Er dette hvitprikk?
[External Image]
[External Image]

Denne gule hunnen har det mest synlig av disse 3..
[External Image]
På mine kardinaltetra begynnte det bare med noen få prikker, men det spredde seg fort og en etter en så døde de..
Jeg vet ikke om det er det du har fått, men det er vel den eneste sykdommen med hvite prikker?
Jeg gav dem medisin i ca 5 dager, og nå er prikkene borte
Brukte Esha Exit.

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=394
I går startet jeg kuren med Esha EXIT, det var utbrudd i to av akvariene...
I det minste akvariet som er tenkt til yngel og reker er prikker snart borte, er 4 guppyer som er der nå til jeg får fikset topplokket til den nye 60 litern jeg skulle sette opp. der har jeg nesten bare javamose og lite sand. Men i 60 literen er det verre, over natten er flere nye fisk full av prikker de som hadde få prikker ser enda verre ut og 2 guppy har strøket med over natten.. :-/ platyene som er der ser bedre ut og mindre sky.. men guppyene sliter.
jeg føler veldig for og gi dem et vannskifte, men det vil kansje forstyrre kuren?
Jeg lurer også på om jeg har fått hvitprikk på gullfisken min, den ble nylig tilsatt akvariet på 110L. Oppdaget i dag noen hvite prikker på finnene. Noen som kan bekrefte om det er hvitprikk?
Legger ved et bilde som ikke er så skarpt, men du ser tydelig hvite prikker på finnene.
Hadde selv en runde med hvitprikk for en tid tilbake. Selv om det er Esha Exit som
skal hjelpe mot dette, så fikk jeg tips om å kombinere den med Esha 2000. Det satte fart i sakene. Dosering er som vanlig, selv om du bruker begge. I mitt tilfelle var prikkene borte etter 5 dager. Altså 2 dager over normalt. Jeg regner med du har fjernet evt. filter som hindrer full effekt av medisinen, slik som karbon/aktivt kull etc.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap