Kampfisken min trenger hjelp!

Inaktiv bruker
Hei.

Jeg la nå nylig merke til kampfisken min (når jeg skulle mate den) at den har en stor klump på magen som er helt hvit bak hans normale blåfargede skjell.
Har lest mye om det ene og det andre, om alt fra kreft til forstoppelse - og håper på forstoppelse, ettersom fisken er en del av hverdagen min - min lille roombuddy på i 18kvadrat hjem.

Så det jeg lurte på var dette:
Om det er forstoppelse, er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe ham? Forhindre at det skjer flere ganger (om jeg er så heldig å få det fjernet?)

Om det viser seg å være en svulst og det kommer til det punktet hvor en avlivning er mest humant, hvor mange droper nelikkolje trenger jeg? (Har det allerede innkjøpt, og ingen annen måte enn "bedøve først, så kvikk avlivning" er aktuelt. Her skal ingen kokes eller fryses ned).

Forøvrig virker han helt normal, svømmer etter kakaduefiskene og ligger å "slapper av" på samme plass han har gjort i de siste 8mnd jeg har hatt han.

Jeg tror kanskje dette blir feil plass å legge denne posten, og jeg er fult klar over at det ligger x-antall andre poster om det samme (jeg har lest dem), men jeg vil gjerne ha svar på hva jeg burde gjøre i min situasjon.

Tusen takk på forrhånd.
Kan ikke svare på hva det er som feiler den, men har hatt to kampfisker selv som hadde oppsvulmet mage og som gradvis ble slappere til de måtte avlives.

Jeg bruker 20 dråper nellikolje til en liter vann. En ørliten mengde varmt vann (50 grader ca) tilsettes for at oljen skal fordele seg, tilfører så en liter akvarievann, putter fisken oppi, dekker beholderen med et klede, venter 10 minutter og kapper så nakken på fisken med en skarp kniv. Den ser da helt livløs ut, men siden oljen bedøver den helt så kan den likevel være i live, så det er best å gjøre det slik for sikkerhets skyld.

Det er veldig trist når man må gå til det skritt å avlive, men jeg må bare si at etter at jeg begynte med nellikolje så er prosessen mye mindre stressende både for meg og fisken.
Inaktiv bruker
Takk for svar.

Det ser ut som klumpen har "krympet" innover i den "bakre delen" av klumpen (om du forsto den), som om noen har prøvd å punktere den.
Men jeg får se, jeg håper fortsatt på en forstoppelse.
Kan jo være det er en byll som etterhvert vil drenere seg på naturlig vis. Så lenge fisken ser ut til å oppføre seg normalt så er det bare å se det an og håpe det går tilbake.
Inaktiv bruker
Nå har klumpen bare blitt enda større :S og noen ganger får han "rykkninger" - han svømmer liksom frem og tilbake til siden som om han prøver å riste av seg noe :S Har aldri sett han oppføre seg slik - Er det kanskje på tide å gjøre slutt på lidelsene hans? Eller kan disse rykningene være av noe annet :S?
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap