Hvite mark i vannet og fiskedød.

Jeg er en ny fiskeeier og har bare hatt aquarium i 2 måneder ca. Er derfor paragrafrytter av grad og gjør alt etter boken.
I går kom jeg hjem og fant alle 15 kardinalene mine døde. De levde 2 timer før og da var ingenting msiutenkelig. da jeg samlet sammen litt vann for å ta det til zoobutikken (som er storartet på fisk) fant jeg små 1 cm lange sytråder, hvitaktige og tittet nærmere etter. Under overflaten var det mange slike.
I dag døde ancistraen min også og jeg har nå bare en blå kampfisk igjen.
jeg fikk anbefalt ormetabelett som de bruker til hund og katt, for den var mer virkningsfull og har gitt en slik til fisken min (skrapet av litt og drysset i vannet) har stekt sanden og kastet plantene, vasket akvariet og "kokt" redskapen, i tillegg til selvsagt å bytte alt vann. har også stekt roten. (Pumpen, termometeret varmeren, hoven)
Er det noen som vet hva disse små 1 cm lange max, hvitaktige overflatesvømmende eklingene er? Hvor kommer de fra? Fiskene så helt sunne og friske ut to timer før de døde. det samme gjorde ancistraen min i dag. kampfisken svømmer nå rundt i "nytt" akvarie og ser helt frisk og vanlig ut. ikke ser jeg flere ubudne gjester heller.

har noen innspill eller råd så kom gjerne med dem.
planarier?

Men her kommer det en noen spm.

1.Når byttet du vann sist?
2.Hvor ofte bytter du vann?
3.Hva er vannverdiene i akvariumet?

Jeg byttet vann på mandag og bytter ut ca 1/4 hver uke. har bare et lite 43 liters akvarie. Gikk ned med en vannprøve da jeg oppdaget fiskedøden i går ettermiddag og den lå på 7 i ph og min utslag på nitriter. aslt skulle være i orden der.
43L er ikke stort akvarium.

hvilken type filter har du?
hva har du i karet pynt,stein osv?
temp?
Sjekka du bare ph og nitritt? hva med amoniakk, gh?

Men cardinaltetraen skal ha en ph 4-6, gh 0-8, temp 23-27grader.
Mishka
min utslag på nitriter. aslt skulle være i orden der.

Hva slags test ble brukt? Om du har fått "minimumsutslag" på nitritt med strips eller med tetra sin dråpetest så kan det være nitritt som er årsaken til fiskedøden.
Jeg tenkte at jeg skulle starte med et lite akvarium.
Jeg kjøpte en komplett pakke med varmer, termometer, fiskefor, sand, tank og pumpe. Husker ikke navnet på pumpen, men jeg regner med at den er tilpasset størrelsen. jeg tar vann regelmessig ned til zoobutikken og de gir klarsignal for type fisk og vannkvalitet.
Jeg har en mangroverot og 4 mediumstore planter.
testen som har blitt brukt er en vanntest der vannet skal farges når man tilsetter dråper og så leser man av på en skala. Problemet ehr er marken. alle de små ormene som dukket opp.
bilder av planarier, er det sånne du har fått?
Nei, ikke slike ormer.
"Mine" ormer er toppen 1 cm lange og har samme tykkelse som sytråd. det ser ut som om det er småsytråder som beveger seg.
Det høres fremdeles ut som planarier/infusorier i mine ører . Jeg har hatt slike som ligner veldig på dine i oppstartsperioden, de finnes i mange varianter. Kan det være du gir litt mye mat til fiskene? Det er mye lettere å overfore fisken ihjel enn det er å sulte dem ihjel.

Ta også noen delvannsbytter jevnlig. Muligens jeg hadde behandlet akvariet som om det var amoniakk- og/eller nitrittforgiftning for sikkerhets skyld, og se om de hjalp. Og evt skaffet noen skikkelige tester, skal du måle nitritt er det en fordel med jbl sin test, da den er mest nøyaktig.

I tillegg vil jeg råde deg til å ha i bakhodet at de fleste som jobber i en akvariebutikk først og fremst har til hensikt å selge. Jeg har flere ganger stått i en butikk og stilt "kontrollspørsmål" (et spørsmål jeg vet noe om på forhånd) og hørt på hva en del selgere er istand til å lire av seg for et salg. Noen vet selvfølgelig hva de snakker om og gir korrekt info, men det er dessverre veldig mange som er mer opplært i selgerteknikk enn i akvarium når det kommer til stykket. Så en bra tommelfingerregel er å ikke kjøpe fisk som du ikke vet noe om på impuls. Skriv ned navnet på fisken, gå hjem og les litt, og så kom tilbake og kjøp fisken om du fremdeles tror den vil trives hos deg.
Tusen takk for hjelpen alle sammen. kampfisken min lever fremdeles og ser frisk ut. jeg venter et par uker med å få flere fisk, bare for å være på den sikre siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap