Hjelp...massiv fiskedød:-(

For 3 dager siden skiftet jeg vann (1/3) i mitt 160 l. kar. Jeg gjorde slik jeg har gjort i de 5 årene jeg har hatt akvarie. Eneste forskjell var at jeg denne gangen også rengjorde filterboksen ordentlig . De andre gangene har jeg bare rengjort filtrene, nå sugde jeg opp alt vann / slam fra "boksen". Dagen etter fant jeg 3 døde kardinaltetra. I går døde ytterligere 5 kardinaltetra og flere ser syke ut. I dag døde en av mine store flotte sølvhaier. Den andre ser medtatt/ syk ut. Den dør nok snart. Blåguramien ser også syk ut, det har den gjort i flere dager. Ser ut som om de har et belegg på fiskekroppen, bobler. Vanskelig å forklare. Merkelige greier, er veldig fortvilet og opprådd. Har ikke tatt vannprøve, da jeg selvfølgelig er tom for strips akkurat nå. Skal sies at de siste ukene har det oppstått et belegg på toppen av vannet. Ser ut som fettflekker. Selv etter nylig rengjort kar så dannes dette belegget seg på toppen. Fiskene har alikevel sett ut til å ha det fint, svømt rundt og spist og oppført seg normalt. Men etter det siste vannskiftet. Noen ideer om hva det kan være????? Har nesten aldri opplevd fiskedød i karet mitt før, så dette er for meg uforståelig(( Veldig takknemmelig for svar/ ideer.
Fettflekkene i vannflaten, eller proteinhinne som det kalles, har lite med fiskedøden din å gjøre tror jeg.
Det kan være den massive rengjøringa du har foretatt deg, som har tatt knekken på alle dine allierte filterbakterier. Dermed er det fritt frem for våre gode uvenner No2 og No3 å gjøre stor skade. Tror kanskje du skal kjøre massive vannbytter en stund fremover, og så skaffe deg dråpetester for nitritt og nitrat. stripsene kan du vel egentlig bare la ligge i butikken. De er ganske så unøyaktige

Lykke til. håper du får flere, og kanskje bedre svar en dette jeg kan bidra med.
Wargtass
uvenner No2 og No3 å gjøre stor skade. Tror kanskje du skal kjøre massive vannbytter en stund fremover, og så skaffe deg dråpetester for nitritt og nitrat.

Få det rett nå da:
Amoniakk og nitritt, NH3 og NO2. Nitrat (NO3) dreper ikke fisken din.

Ellers... what he said. "Fett" på overflaten er 98% sikkert proteinhinne. Ikke farlig, men hemmer gassutvekslingen mellom vann og luft noe, og er greit å fjerne, særlig om du har fisk som liker oksygenrikt vann.
Fiskedøden er sannsynlig at kommer fra enten amoniakk eller nitritt forgiftning (sannsynligvis begge) etter at du har tatt et for godt innhogg i filterbakteriene dine. Om du ikke får tak i tester med en gang så ta ihvertfall en prøve med til dyrebutikken.

Du finner gode artikler om dette i samlingen, i farten anbefaler jeg denne "Vannverdier"
Takk for svar!
Har desverre ikke mulighet til å få bringt vanntest til akvariebutikk i løpet av de første dagene...
Burde jeg ta hyppige vannbytter en stund fremover???
Hvis min massive rengjøring er årsak så burde jeg heretter aldri rengjøre/ suge opp slam og dritt fra selve pumpa da? Det er jo den eneste forskjell jeg har gjort fra tidligere rengjøringer. Bu huuu ....sørger over all død fisk.
Set det ut som et fløyelsaktig belegg på fiskene ?
Ja det ser litt fløyelsaktig ut, belegg over øynene også. Det se ut som bobler langs hele kroppen på den siste sølvhaien min.
Trille
Hvis min massive rengjøring er årsak så burde jeg heretter aldri rengjøre/ suge opp slam og dritt fra selve pumpa da? Det er jo den eneste forskjell jeg har gjort fra tidligere rengjøringer.

Poenget er å rengjøre den litt og litt. Sug opp en gang, klem filtermaterialet en annen gang.

Men, et punkt vi har glemt å sjekke, som jeg kom på at er ganske vitalt om du ikke får sjekket om det faktisk er nitritt: Puster de mye? Hvis ikke er det ikke nitritt/amoniakk. Men sannsynligheten er stor så raskt etter en filterrens :-/

Har alle de døde/døende fiskene hatt slikt belegg på seg? Bla litt i denne artikkelen og se om du finner noe som kan ligne.
Trille
Ja det ser litt fløyelsaktig ut, belegg over øynene også. Det se ut som bobler langs hele kroppen på den siste sølvhaien min.

Kan det være Oodinium ?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap