Syke sommerfuglciklider

Min venninne og jeg kjøpte noen blå sommerfuglciklider på Buster Zoo i askim, for ca tre mnd siden. Vi har hatt dem i hvert vårt akvarium med forskjellige blanding av fisker. For ca en måned siden begynte mine å bli dårlige, de ble bleke i fargen, den ene poppet øyet ut på, og alle sammen ble etterhvert blinde. Måtte derfor ta livet av alle sammen. For snart to uker siden begynte min venninne sine å bli helt like. Begynte med en som ble blind, tynn og dårlig til å svømme. Nå har også en av hennes fått et poppet øye.

Det jeg lurer på er om det er andre her inne som har opplevd noe lignende, og som kan ha en idè om hva dette kan skyldes. Har desverre ikke noe bilde av dem etter at de ble syke.
Først er det viktig og få vite når akvariet ble satt i gang? Hvor stort ? Var det riktig innkjørt før fisken kom oppi, altså innkjørt filter med gode bakterier som spiser avfallsstoffer i vannet.. Hvordan er vannverdiene i akvariene?

sommerfuglciklider kan være sensetive hvis vannverdiene ikke er bra nok, så viktig og ha gode vannbytte rutiner. Og generelt syntes jeg dem er vare for stress, om man har feks et overbefisket akvarium.
Det ene akvariet ble satt igang ca halvt år før de ble kjøpt, og det andre ca 2 mnd før. De var altså innkjørt ordentlig. Det ene akvariet var på 110l, og det andre på ca 360l. Ingen av akvariene har særlig mye med fisk. Men, i det minste var det noen Flying Fox som jeg lurer på om kan ha stresset de litt. I det sørste er det 3 stk på veldig god plass. Det er også et par vanlige sommerfuglciklider der, og de har ikke vist noen tegn til sykdom. Vannverdiene har vært bra i begge akvariene.

Det jeg syns er litt rart, er at de blir syke på akkuratt samme måte, i to helt forskjellige akvarium. Men det kan godt tenkes, at noe har stresset dem. Synd at disse fiskene skal bli så fort dårlige, vet ikke om andre har dårlig erfaring med disse, men det virker ihvertfall som om de er mye mer skjøre enn de vanlige sommerfuglciklidene.
Har dere fått målt nitrat? Ikke nitritt som er så veldig giftig, men nitrat som plantene bruker og som man senker gjennom vannbyttene.

Nå husker jeg ikke lenger hvor jeg leste det, men det var en eller annen som mente at sommerfugler var spesielt ømfintlig for høy nitrat og lett fikk pop-eye (ustående øyne) om nivået ble for høyt over lengre tid.

Nå aner jeg ikke om det virkelig er tilfelle, men jeg tør ihvertfall ikke annet enn å ta mange nok vannbytter til å holde nivået under 30. Allerhelst skulle jeg sett det enda lavere, men har en del fisk i karet og ikke helse til å bytte annenhver dag. Foreløpig har jeg ikke hatt problemer med de sommerfuglene jeg nå har, men som nybegynner hadde jeg nok høy nitrat og dessverre også noen kortlevde sommerfugler med pop-eye

Jeg mistenker også at enkelte stammer, eller leveringer, av sommerfugler er mer svakelige enn andre uten at jeg har annet å gå ut i fra enn at de enkelte ganger dør rasket etter at de er kommet i butikken mens de andre ganger greier seg fint. Jobber ikke i butikk, men brukte en tid på å finne det perfekte paret til mitt kar så jeg la merke til akkurat det
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap