Mystisk sykdom "etser" opp fiskene mine..hjelp!

Har nettopp fått igang 60L akvariet etter noen års pause og startet etter innkjøring rolig med to guppy og to black molly..etter to dager våknet jeg opp og fant den ene mollyen død uten noe forvarsel.
For fem dager siden merket jeg at den andre mollyen (som fikk unger første dagen), ble svakere og svakere. Jeg startet umiddelbart med vannbytter, aquasafe og salt, noe som gjorde at den kviknet til noen timer før det gikk tilbake til slapp atferd. Enten liggende på bunnen eller flytende i overflaten.
Etter et par dager oppdaget jeg problemer med munnen dens..det var akkurat som om "overleppa" var i ferd med å forsvinne...den fikk problemer med å spise. Jeg fortsatte med vannbytter, men idag våknet jeg til min store skrekk til en fisk hvor hele frontpartiet/ansiktet på fisken var "etset" bort. Den var fortsatt i live, så avlivet den umiddelbart. Den var rosa/rød ved det som var igjen av munnen, og huden så ut til å henge litt i slintrer.
Nå merker jeg en viss slapp atferd hos den ene guppyen og er livredd for at dette skal skje igjen. Finner derimot ikke ut hva dette er for noe, og vil ikke feilmedisinere.
De som har overlevd av Molly-yngelen ser ut til å være friske og raske.
HJELP!!
Hei.
Fant dette i et innlegg om sykdom i akvariet her i Akvaforum. Kan det være dette?:

Chilodonella:
Dette er en svekkelsesparasitt, som er en såkalt fiskedreper. Denne gjenkjennes ved at fisken får et melkeaktig trekk over kropp og finner, og fisken svømmer urolig. Etter hvert vil dette gå over i mer apatisk og slapp adferd, og finneklemming. Om parasitten får leve lenge nok på fisken, vil den løse opp huden, slik at den blir hengende i filler.

Behandlingsforslag: eSHa Exit, gjerne i kombinasjon med eSHa 2000.

Lykke til!
Tusen takk for svar.
Har lest dette selv, og heller nok mest mot dette. Men har ikke lagt merke til noe spesielt med finneklemming...kan sikkert være det alikevel, så fikser medisin mot ihvertfall dette...fiskene kan vel uansett ikke ta skade av en medisinkur
Kan muligens også være munnsopp.

Jeg ville kjørt en kun med Esha Exit og 2000 sammen.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap