Nitritforgifting! trenger hjelp fort!

Ja, da har jeg også fått nitritforgifting for første gang! Den er foreløpig på orange, ifølge tetra test settet mitt. Har noen spørsmål:

1. Tenkte å ta meg en tur til en dyrebutikk i dag for å kjøpe 2 nye fisker, går dette greit?

2. Hva mer skal jeg gjøre enn å bytte ca. 40% vann hver dag?

3. Noe jeg må være ops på etter at nitritverdiene er normale??

Trenger svar veeeeeldig kjapt!!!!!
1. Tenkte å ta meg en tur til en dyrebutikk i dag for å kjøpe 2 nye fisker, går dette greit?

Nei. hvorfor vil du putte mer fisk i giftig vann og risikere at de dør? Vent til filterbakteriene dine er på plass.

2. Hva mer skal jeg gjøre enn å bytte ca. 40% vann hver dag?

Om du har en luftpumpe så kan du gjerne sette på den. Ellers er det bare å være flink, bytte vann og smøre seg med tålmodighet. Er testen fortsatt veldig høyt utslag på så er det lurt å bytte mer vann samme dag.

3. Noe jeg må være ops på etter at nitritverdiene er normale??

Når nitritten er nede på 0 så er filterbakteriene i stand til å takle den belastningen du har i karet, så alt er vel. Da er det bare de vanlige forsiktighetsreglene for filter som gjelder: øk mengden fisk sakte, ikke vask det så sant det ikke er nødvendig (aka nærmer seg tett), og når du må avske det så bare klem svampene forsiktig i vann fra akvariet, slik at du ikek dreper bakteriekulturen. Alt dette står det rikelig om i andre tråder, artikler og som oftest på bruksanvisningene på filterene.
GullfiskDilla
Ja, da har jeg også fått nitritforgifting for første gang! Den er foreløpig på orange, ifølge tetra test settet mitt. Har noen spørsmål: 1. Tenkte å ta meg en tur til en dyrebutikk i dag for å kjøpe 2 nye fisker, går dette greit? 2. Hva mer skal jeg gjøre enn å bytte ca. 40% vann hver dag? 3. Noe jeg må være ops på etter at nitritverdiene er normale?? Trenger svar veeeeeldig kjapt!!!!!

1: ikke noen nye fisker mens du har nitritt i vannet, det er gift for fisken.

2: Ha noen foringsfrie dager og for moderat etter dette og forsett å bytte vann til verdiene er nede.

3: Passe på verdiene og ha en rutine på 1/3 vannbytte pr uke.
Hvis karet er lite to ganger pr uke.
Tusen takk for hurtige svar!!
Jeg har boblemaskin, den står på hele tiden
Jeg har også en sirkulasjonspumpe, trenger jeg den??
Skal jeg vaske filterne i an seie Ann når jeg renser karet?

Har 180 liter
GullfiskDilla
Skal jeg vaske filterne i [B]an seie Ann [/B]når jeg renser karet? Har 180 liter :)

Hva mener du med dette?
Filteret renses, dvs, at filtermediet skylles forsiktig i akvarievann når det er nødvendig. Som Siande sier, er det ikke nødvendig før vannstrømmen ut av filteret avtar.

Det skal ikke være nødvendig å rense filteret hver gang du slamsuger akvariet. Når du slamsuger, så ikke gjør det for grundig i hele karet på en gang, Også i bunnen bor det mye av de bakteriene som bryter ned ammoniakk og nitritt, så et råd er å ta halve bunnen når du slamsuger og så den andre halvdelen neste gang.

Hvis vannstrømmen fra filteret gir god bevegelse i overflaten, trenger du ikke ekstra sirkulasjon. Dette har også sammenheng med hva slags fisk du har, noen liker mye strøm, andre overhodet ikke. Sjekk for dine fisker i fiskebasen.

Vannbytte hver dag til du ikke lenger måler nitritt. Når du har nådd det, må du ikke glemme å teste vannet ettersom noe av årsaken til at nitrittnivået går ned i ditt tilfelle, er vannbyttene som du må ta. Dette medfører at det tar lenger tid å utvkle bakteriekoloniene rett og slett fordi næringsstoffene bakteriene trenger tnnes ut tilsvarende.
Jeg mente akvarievann, det er iPoden som har sånn teit stavekontroll!
Takk for fine råd forresten
Har byttet vann i 3 dager nå, det har økt litt. Noe mer jeg skal gjøre?
Jeg har liten tro på Tetra sine testsett... finn en butikk som fører JBL og ta med vannprøve dit så tester de vannet for deg.

Hvordan oppfører fiskene seg? Henger de i overflaten?
GullfiskDilla
Har byttet vann i 3 dager nå, det har økt litt. Noe mer jeg skal gjøre?

Om nitritten øker så går det ihvertfall framover med den ene bakteriarten din. Stiger nitrittverdiene mye så må du rett og slett bytte mer vann, det er mulig det kan fungere bedre å bytte vann to ganger om dagen, men 30% hver gang istedet for et stort.

En annen ting for å begrense nitritt-økningen er å mate fiskene minimalt, det gir mindre avfall som i sin tur gir mindre ammoniakk og nitritt. Fiskene har ikke vondt av mindre mat i en periode.
Jbl denitrol.
invester i en flaske JBL denitrol ska hjelpe deg fortere frem den
Fiskene har det fint, litt bekymret for at de klør seg mye på termometeret... Har kun gjort det mye etter forgiftingen kom... er dette normalt?
Hvorfor nitrit
Riktige kommentarer over!

Nitrit er giftstoffet i vannet som oppstår når du ikke har stabilt akvarievann.
Førstehjelpen er å bytte vann, få det ut!

Nitrit oppstår ved f.eks for mye foring, for mye avføring fra fiskene (fisketetthet) planterester, ikke god nok bakteriekultur i pumpen (filteret)
Altså for mye avfallstoffer og for lite bakterier som spiser opp disse.

Regelmessige vannbytter.
God nok filterkapasitet.
Riktig mengde fisk.
Riktig mengde for, heller for lite en for mye!
Fjerne synlige avfallstoffer fra vannet (planterester, for rester...)
Tilfeldig bekjentskap
© jarleeika
Reklame for plussmedlemskap