Mystisk malledød!! hjelp!

På en uke har jeg mistet tre ancistruser! alle har vært relativt unge, bare 7-8 cm. Jeg har hatt disse mallene i flere mnd og har ikke hatt problemer før nå, så det er tydelig at det er en slags sykdom i karet. Jeg byttet akvarie for 3-4 uker siden,og hadde alle fiskene oppi med en gang fordi jeg skulle bruke samme pumpe, og da tenkte jeg at det ikke kom til å være noe problem. har også satt inn en pumpe til oppi, og har derfor vært flink til å ta vannbytter hver 2,-3. dag.

Hva kan dette være? Nitritten har vært på 0,25-0,5 hele tiden og ellers er ph, gh og temperatur helt perfekt også. Noen som har opplevd det samme? Jeg har ikke merket noen form for rar oppførsel hos noen, bortsett fra den siste som døde i dag, for den har kunnet sitti på omtrent samme plass i flere timer, de to siste dagene. Da jeg tok ut den første som var død, la jeg merke til at den hadde et slags hvitt "belegg" på kroppen, men det kan kanskje være fordi den døde på natten og hadde liggi død noen timer? hva søren kan dette være, og ikke minst hvordan blir vi kvitt dette?

Jeg har en L-333 malle som er ca 3 cm og 6 corydoras atropersonatus i karet, kan disse være i fare også? bør jeg ta de ut og sette de i et annet kar?

Dette er helt nytt for meg, og jeg kan ikke noe særlig om sykdommer så dette er skummelt!
Hvilken nitritt test bruker du ? På mine JBL dråpetester ville 0,5 være et kritisk nivå !
AnetteR
Hva kan dette være? Nitritten har vært på 0,25-0,5 hele tiden og ellers er ph, gh og temperatur helt perfekt også.

Hæ? Du kan jo ikke kalle en nitritt som det for perfekt! Dette kan drepe fisk.
Bruker du strips når du skal måle?

Du skriver at du har byttet akvarium. Spørsmålet er jo da om du gikk opp i størrelse i akvariets volum, men ikke tok hensyn til dette når du tenkte på filtreringen. Jeg gjetter på at den filterpumpen du hadde fra det gamle, da ikke greier å håndtere økt vannvolum. Dvs du ikke har nok filterkapasitet, noe som gir utslag på nitritt. Du skriver at du har satt inn en pumpe til, men det tar flere uker før den har fått de filterbakteriene som trengs for å holde nitritten unna.

Du må bytte vann. Bytt ca en tredjedel av vannet. Nitritt-nivået skal alltid være null, noe annet betyr at noe er galt og det er gift for fiskene å svømme i.

Skrivefeil
woops, ser at jeg har vært litt for rask på tastaturet her. jeg mente altså 0,025-0,05 i nitritt, og ikke 0.25-0,5! hehe, det hadde tatt seg ut! jeg bruker JBL testern, ikke strips men dråpetellere.

Når det gjelder pumpa, Mona, så er det en pumpe som skulle fungere til opp til 120 l vann, og jeg har altså gått opp til 110 l, så jeg trodde derfor ikke at det kunne være noe problem, men da har jeg lært det også!

Har ellers som sagt vært flink med vannbytter, så når 3 ancistruser døde iløpet av en uke, så fikk jeg litt panikk.
Det kan ikke være noe i karet som er giftig for fisken da? siden det er bunnsvømmere og de "gnager" jo på det meste.
jeg har å hatt problem med at mallene mine blir syke å dør..
ingen andre fisk i akvariet blir påvirket...:S

mine får noe som ligner på sopp... har du noe tegn på det?
hvite/lyse flekker, som kan til slutt begynne å bli "hårete" (1-2 mm langt)
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap