Mystisk malledød!! hjelp!

På en uke har jeg mistet tre ancistruser! alle har vært relativt unge, bare 7-8 cm. Jeg har hatt disse mallene i flere mnd og har ikke hatt problemer før nå, så det er tydelig at det er en slags sykdom i karet. Jeg byttet akvarie for 3-4 uker siden,og hadde alle fiskene oppi med en gang fordi jeg skulle bruke samme pumpe, og da tenkte jeg at det ikke kom til å være noe problem. har også satt inn en pumpe til oppi, og har derfor vært flink til å ta vannbytter hver 2,-3. dag.

Hva kan dette være? Nitritten har vært på 0,25-0,5 hele tiden og ellers er ph, gh og temperatur helt perfekt også. Noen som har opplevd det samme? Jeg har ikke merket noen form for rar oppførsel hos noen, bortsett fra den siste som døde i dag, for den har kunnet sitti på omtrent samme plass i flere timer, de to siste dagene. Da jeg tok ut den første som var død, la jeg merke til at den hadde et slags hvitt "belegg" på kroppen, men det kan kanskje være fordi den døde på natten og hadde liggi død noen timer? hva søren kan dette være, og ikke minst hvordan blir vi kvitt dette?

Jeg har en L-333 malle som er ca 3 cm og 6 corydoras atropersonatus i karet, kan disse være i fare også? bør jeg ta de ut og sette de i et annet kar?

Dette er helt nytt for meg, og jeg kan ikke noe særlig om sykdommer så dette er skummelt!
[QUOTE=AnetteR] Jeg byttet akvarie for 3-4 uker siden,og hadde alle fiskene oppi med en gang fordi jeg skulle bruke samme pumpe, og da tenkte jeg at det ikke kom til å være noe problem. Nitritten har vært på 0,25-0,5 hele tiden og ellers er ph, gh og temperatur helt perfekt også. Har også satt inn en pumpe til oppi, og har derfor vært flink til å ta vannbytter hver 2,-3. dag.
QUOTE]

Jeg kan ikke noe om maller, men når du skriver at pH, GH og temperatur også er helt perfekt, etter å ha fortalt at nitritt hele tiden har vært mellom 0,25 og 0,5 og underforstått mener at dette er perfekt, da har du feil oppfatning av hva som er perfekt når det gjelder nitritt. Fargekartet til JBLs NO2 test sier at med NO2 0,25 er du godt inne i farlig område og med 0,5 er testen helt rød. JBL starter på verdier under 0,01, ved overgangen fra 0,05 til 0,1 er du inne i orange felt, altså vær på vakt. JBL går ikke høyere enn 1,0 og det forteller at du har altfor høy NO".

Om det er det som er årsaken til at mallene dine dør, vet jeg ikke, men i alle fall er NO2 farlig i ditt kar. Kan du ha hatt problemer med ammoniakk også like etter etter at du byttet akvarium?
Du har dobbeltpostet samme innlegg, og det finnes visst en forumregel for dette

Jeg har svart deg i den andre tråden din.
Ojsann, lurer på hvordan jeg har fått til det! var jo ikke meningen å lage to forum med samme! :S
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap