Jeg har en kampfisk hann som jeg har hatt omkring ett år, han var fullt utvokst da jeg fikk ham, så han er nok to år eller eldre.
han bor sammen med en gjeng posthornsnegler, ingen andre fisker. vannverdiene er perfekte, jeg skifter ca 1/3 to ganger i uka. Det er et 30 liters kar med filter fra tetratec dimensjonert for den størrelsen.
Sigmund, som han heter, pleier å legge seg oppå filteret, for å få mer oversikt. han ligger tidvis mye på bunn også. han kaver når han svømmer, og er kun oppe for luft i ny og ne eller når han får mat. spiser med god apetitt, er ikke tynn.
øynene er fine, men han er litt mer matt i fargen på forkroppen, enn den kraftig metallisk blåfargen han pleide å ha. ingen finneklemming, slør/finner er fine.
han puster hurtigere enn normalt, og når han spiser glipper det liksom luftbobler fra gjellene.
når han ligger på bunn ligger han på siden, og vrir på forkroppen for å kunne se rundt seg.
tilstanden har vart i over en uke. har startet behandling med esha 2000 mtp gjelleparasitt etc, men er litt usikker på om han kanskje bare er gammel og sliten i stedet?