Noen spørsmål om hvitprikk??

Det står rundt om kring på nettet at man skal sette varmen på over 32 grader når man kjører varmekur. Varmekolber jeg har sett går ikke til mer enn 32 grader. Hvordan burde man best da kjøre varmekur etter anbefalingene jeg har lest? (over 32 grader)

Hvor trygg er varmekur med tanke på resultetet vs. medisin?

Hvor viktig er det med slamsuging når jeg har fin sandbunn?

Hvordan oppstår Hvitprikk?

Går Hvitprikk på snegler og reker?

Håper noen kan hjelpe meg med dette, da jeg er fersk i gamet og ikke liker at fiskene mine faller fra i hopetall....!

Takk, jeg har lest den artikkelen før, og finner mye god info der.
Men føler ikke jeg fikk svar på det jeg lurer på......
PFK
Det står rundt om kring på nettet at man skal sette varmen på over 32 grader når man kjører varmekur. Varmekolber jeg har sett går ikke til mer enn 32 grader. Hvordan burde man best da kjøre varmekur etter anbefalingene jeg har lest? (over 32 grader)

Enten må du skaffe en varmekolbe som går til 32-33, eller bruke medisin istedenfor. Om temperaturen ikke kommer høyt nok så vil det ikke drepe parasitten og høy temperatur vil antagelig også øke farten på livsyklusen til parasitten og dermed gi fiskene enda større problemer.

PFK
Hvor trygg er varmekur med tanke på resultetet vs. medisin?

Jeg strevde med å bli kvitt hvitprikk og kjørte flere medisinkurer. Etter å ha brukt varmekuren har jeg ikke hatt utbrudd. Vær imidlertid obs på at varmekur ikke egner seg for arter som liker litt kaldere vann. Varmere vann holder dårligere på oksygenet også så man bør sette på ekstra med bevegelse i overflaten.

PFK
Hvor viktig er det med slamsuging når jeg har fin sandbunn?

Jeg fikk ikke slamsugd i mitt kar pga tett plantevekst og innredning. Det er antagelig en av grunnene til at jeg måtte gjenta varmekuren en ekstra gang (som beskrevet i sykdomsartikkelen).

PFK
Hvordan oppstår Hvitprikk?

Hvitprikk er en parasitt som kan ligge latent og blusse opp når fisken blir stresset eller syk på annet vis, og dermed har mindre motstandskraft. Når en av fiskene i karet blir angrepet så spres parasitten i såpass store mengder at selv friske og ustressede individer blir angrepet. Det er viktig å fjerne det som eventuelt stresser akvariet hvis ikke så kan man ende opp med gjentatte hvitprikkangrep. Hos meg viste det seg at noen guppy-yngel finnenappet øksefiskene og jeg fjernet disse. Dårlig vannkvalitet, feil vannverdier, mye styr og ominredninger, flytting av fisk og fisk som jager er alle mulige stressfaktorer.

PFK
Går Hvitprikk på snegler og reker?

Nei, men man må være obs på at om man flytter reker, snegler, eller planter for den del, fra et kar hvor det er hvitprikk så kan vannet/fuktigheten på dyrene/plantene inneholde parasitter.

Tusen takk for gode svar tante Astrid!
Har vært å kjøpt medisiner til fiskene nå.
Er det bare å avslutte varmekur da?
Fikk varmen aldri opp i mer enn 31 grader uansett..
Ja, da bør du avslutte varmekuren. Både høy varme og medisin er en belastning for fiskene så å kjøre begge er ikke så lurt. En grad eller to over normal temperatur kan derimot være en fordel når man kjører medisin mot hvitprikk slik at syklusen går litt raskere.

Vær obs på at noen medisiner kan slå ut bakteriene i filteret så følg litt med på nitritten under og etter behandling.
Tilfeldig bekjentskap
© Didrik T. Hurum
Reklame for plussmedlemskap