Er denne medisinen ok til corydoras?
Har funnet noen tråder på enkelte av mine Paleatus og Scleromystax som minner meg sterkt om noe jeg så i en tidligere tråd beskerevet som en eller annen parasitt, husker i farta ikke hva den ble kalt.
Coryene har klødd endel i det siste så nå skjønner jeg jo hvorfor.
Men innser jo at dette må behandles, og lurer derfor på om denne medisinen er noe som vil hjelpe mot disse og trygt kan brukes?
Medisinen heter Sterazin og beskrivelsen er som følger: STERAZIN is used or the control of gill and body parasites which cause fish to flick when no symptoms are visible to the unaided eye. STERAZIN will also aid the control of internal parasites such as Round Worm, Thread Worm, and Intestinal Worm. In order to destroy the parasites in all stages of their life cycle you will need to use the product on days 1, 3, 6, 8 and 10. STERAZIN may also be used to aid the sterilisation of aquatic plants and is highly biodegradable. Do not use when crustaceans, echinoderms, rays, seawater sharks, pirahna, sturgeon or sterlets and related species are present. In these instances use Waterlife PARAGON. Suitable for seawater, tropical freshwater and coldwater aquaria.
Ser jo at jeg må fjerne rekene av karet, men kan disse være smittet av denne parasitten?
Beklager elendig bilde, men man kan tydelig skimte trådene på finnen av fisken likevel.
Coryene har klødd endel i det siste så nå skjønner jeg jo hvorfor.
Men innser jo at dette må behandles, og lurer derfor på om denne medisinen er noe som vil hjelpe mot disse og trygt kan brukes?
Medisinen heter Sterazin og beskrivelsen er som følger: STERAZIN is used or the control of gill and body parasites which cause fish to flick when no symptoms are visible to the unaided eye. STERAZIN will also aid the control of internal parasites such as Round Worm, Thread Worm, and Intestinal Worm. In order to destroy the parasites in all stages of their life cycle you will need to use the product on days 1, 3, 6, 8 and 10. STERAZIN may also be used to aid the sterilisation of aquatic plants and is highly biodegradable. Do not use when crustaceans, echinoderms, rays, seawater sharks, pirahna, sturgeon or sterlets and related species are present. In these instances use Waterlife PARAGON. Suitable for seawater, tropical freshwater and coldwater aquaria.
Ser jo at jeg må fjerne rekene av karet, men kan disse være smittet av denne parasitten?
Beklager elendig bilde, men man kan tydelig skimte trådene på finnen av fisken likevel.
Postet 29.10.11 kl 01:06
Endret: 29.10.11 kl 01:06
Er det de "flisete" små trådene som henger fra finnekantene du tenker på? De har jeg sett på Corydoras før, har hatt det ved minst to tilfeller på nyinnkjøpt Corydoras, men akkurat nå husker jeg selvsagt ikke hva slags medisin jeg brukte på det. Men jeg har blitt kvitt det fort og greit begge gangene, så det er ikke vanskelig.
Ang. den medisinen du har; utifra medisinens forsiktighetsregler som står nevnt i vareteksten, ser jeg ingen grunn til at Corydoras ikke skulle tåle den.
Reker du flytter KAN ha smittestoffer med seg over i vannet de har på kroppen. Det skal bare en dråpe til... Har du et fiskeløst kar å flytte rekene til, vil parasitten ikke finne en vert å slå seg ned på, og dør forhåpentligvis ut.
Ang. den medisinen du har; utifra medisinens forsiktighetsregler som står nevnt i vareteksten, ser jeg ingen grunn til at Corydoras ikke skulle tåle den.
Reker du flytter KAN ha smittestoffer med seg over i vannet de har på kroppen. Det skal bare en dråpe til... Har du et fiskeløst kar å flytte rekene til, vil parasitten ikke finne en vert å slå seg ned på, og dør forhåpentligvis ut.
Postet 29.10.11 kl 01:15
Postet 29.10.11 kl 01:16
valtamHeisann! Trog jeg ville gått for denne her jeg [URLBLOCK1] Da får du den kjappere hjem også =) Jeg bruker den til allt fra finneråte til sopp.
Er det ikke litt rart å anbefale en medisin mot bakterielle problemer når det er snakk om parasitter??? Det er jo som å ta hostemedisin fordi du skjærte deg i fingeren. Det hjelper overhodet ikke
Det må brukes antiparasitt-kur mot parasitter, så klart.
Postet 29.10.11 kl 01:19
Takk Mona, ja det er de trådene på finnekanten jeg tenker på.
Regner med at disse har kommet med Scleromystaxene, siden Paeleatusene er "innfødte" og Scleromystaxene er de eneste nye fiskene jeg har innført i dette karet.
Lekse lært, hadde faktisk de i karantenekar, men dette er jo ikke mulig og se uten og ta bilde, så jeg satte de over etter etpar uker sammens med de andre. :/
Ja det var det jeg tenkte ang rekene at de skulle ut i et lite yngelkar inntil videre. Men hvor lenge bør jeg ha de der tror du?
Regner med at disse har kommet med Scleromystaxene, siden Paeleatusene er "innfødte" og Scleromystaxene er de eneste nye fiskene jeg har innført i dette karet.
Lekse lært, hadde faktisk de i karantenekar, men dette er jo ikke mulig og se uten og ta bilde, så jeg satte de over etter etpar uker sammens med de andre. :/
Ja det var det jeg tenkte ang rekene at de skulle ut i et lite yngelkar inntil videre. Men hvor lenge bør jeg ha de der tror du?
Postet 29.10.11 kl 01:23
Endret: 29.10.11 kl 01:41
Postet 29.10.11 kl 01:24
Postet 29.10.11 kl 01:24
sissimorVet Rita har skrevet om slike "flukes" i tråden sin, og nevnt medisin som funker...
Fant den i sykdomstråden. Akkurat slik ser trådene ut på mine også, men jeg har allerede bestilt medisinen jeg linket til i første tråd, så håper virkelig den virker!
Linken til Ritas innlegg.
Postet 29.10.11 kl 01:28
Endret: 29.10.11 kl 01:31
Noen som har en ide om hvor lenge jeg må isolere rekene? Holder det og ha de i yngelkaret de 10 dagene jeg må medisinere hovedkaret, eller må jeg sulte evt ormer som følger med rekene enda lenger enn det?
Har en 6-7 cm stor viftereke som jeg ikke ser vil ha det helt ideelt i et lite yngelkar over tid nemmelig..
Har en 6-7 cm stor viftereke som jeg ikke ser vil ha det helt ideelt i et lite yngelkar over tid nemmelig..
Postet 29.10.11 kl 12:03
Postet 29.10.11 kl 17:28
Endret: 29.10.11 kl 17:30