Svimmel malawi

Hei.

Det er nå andre gang på 3-4 uker jeg opplever følgende:

En av mine største (fullvoksne) malawi begynner å svime rundt, ta "salto", svømme på siden, vippe opp-ned, ligge stille på bunnen etc. Fisken ser ikke ut til å ha fysiske skader, ikke oppblåst mage, ikke innsunken mage. Fargen er normal. Finner er normale. Generelt trege bevegelser.

Det kan se ut som en nerveskade eller tap av besvissthet.

Sist var det en nimbochromis venustus, denne gangen er det en blå delfin.
Venustusen døde i løpet av et halvt døgn. Nå frykter jeg samme skjebne for delfinen. Venustusen var ca 1 år. Delfinen er ca 2 år, vært i mitt kar ca 6 mnd.

Fisken går i 530 liter med annen Malawi. Vet ikke helt hvor mange, 30-40?

Nye fisk tilsatt karet for ca 1 uke siden, men ingen tegn til slossing. Ingen andre fisker viser sympotomer eller skader.

Vannverdier er:
No2 = 0
No3 = ca 25
GH = ca 5
KH = ca 10
Ph = ca 7,8

Det som kan gjøre det hele litt vanskelig er filtrene som brukes:
Blåsvampfilter bak bakgrunnen i akvariet.
Nitratfilter som mates med vodka.
Fosfatfilter med rowaphos.
UV-filter.
Eheim bøttefilter.

Disse filtrene er satt inn for å unngå (eller redusere) vannbytter. De siste ukene har jeg byttet ca 30% av vannet 2-3 ganger fordi Nitratverdiene økte noe etter at filteret gikk tom for vodka. Ellers byttes det svært sjelden vann. Det kan være fristende å skylle på dette, men karet har stått i to år nesten uten vannbytter og hittil (nesten) kun tap av fisk forbundet med slossing.

Byttet 50% vann i dag i håp om at det vil hjelpe. Tilsetter gips, "bakepulver" og havsalt.

Noen som har ideer om hva dette kan være?

Vennlig hilsen
Thomas Moen
Sjekk....
Har boken Akvariets leksikon(R Riehl-H A Baensch)
under avsnitt:Sjukdomar utan yttre sympton ,fant jeg denne:
Cryptobia-sjuka:angripne fisker står ofte med hodet ned,de blir langsomme
og kan la seg fange med hendene-årsak :parasitt av slekten Cryptobia
Under streker att dette har jeg lite greie på ....men hvis du googler Cryptobia syken
kan det kanskje gi noe og gå videre på....
vh Geir

Tilfeldig bekjentskap
© Mari galland
Reklame for plussmedlemskap