Hvitprikk?

Kjøpte en gruppe Iriatherina werneri igår.Kan ikke så mye om dem. ikveld så jeg at et par av dem har noen små hvite prikker de ikke hadde da jeg kjøpte dem. har utført et radikalt vannbytte og gitt dem medisin. den heter ichthyo medik. stod egentlig veldig dårlig bruksannvisning på den. skal man bytte vann hver dag fremover eller skal den virke noen dager og så bytte?
satt temperaturen opp til 29 grader men er litt usikker på om fiskene tåler det. (jeg har diamanttetra, skjørtetetra, otocinlus, kampfisk,dverggurami, cherryreker og en stor malle der ellers.) tør hvertfall ikke sette den til 32 som er anbefalt i varmekuren.
Hadde et utbrudd av hvitprikk på kardinaltetra for flere mnd. siden. der døde alle..er ikke 100% sikker på om det var hvitprikk,men hvite prikker hadde de hvertfall. Ingen andre fisker har vært syke i mellomtiden

Det jeg lurer på er: Kan jeg ha temp. på 29C med de fiskene?
Er det noe annet jeg kan gjøre for dem?
hvordan bruker man den medisinen?
har noen erfaring med Iriatherina werneri og vet om
de pleier å bli friske igjen?

ble litt langt dette,men håper noen vet noe=)Det er en så nydelig fisk og jeg håper jeg slipper å miste dem..
vet du om medisinen du bruker ødelegger filterbakteriene?

Det går som regel fint å kjøre varmekur, bare pass på å ha ekstra bevegelse i vannoverflaten for mest oksygenutveksling.
Du må hvertfall bestemme deg for å kjøre varmekur eller å ikke kjøre varmekur. Å øke temperaturen uten å nå 32 grader gjør bare forholdene bedre for parasitten.
Jeg har hørt litt forskjellig om den medisinen av hensyn til bakteriekultur. men det var den medisinen jeg hadde så måtte nesten prøve. tenkte meg en tur i dyrebutikken i morgen og høre litt.
trodde 29C gjorde syklusen til parasitten raskere slik at de kom i den fasen der de kan drepes fortere. men setter den ned igjen hvis det bare gjør det bedre for parasitten.
Det ser ikke ut som fisken er noe plaget,men det kommer vel. de andre fiskene stortrives=)
Har selv Iriatherina werneri, og har hatt de i over ett år uten og miste ett eneste individ, så har ikke intrykk at de er spesielt sarte. De har og måtte tåle kur med eSHa og en ormekur mens jeg har hatt de, ikke for at de var syke, men andre fisk i samme kar har vært det, dette har de også tålt helt fint.

Er ellers enig med kindafishy, en varmekur må gjennomføres med rett tempratur, ellers er den helt bortkastet.

Kjenner desverre ikke til medisinen du bruker, så kan ikke si noe om den.
Fant en annen tråd som omhandlet denne medisinen her.

Se fra inlegg nr 10.
da bare senker jeg temperaturen igjen. fint å høre at de tåler endel=)
Nå er de kvitt prikkene=) gjorde slik det stod i den andre tråden. er ikke sikker på hvor mange reker som har overlevd. har funnet to døde og har sett kampfisk hunnen spise en så de tålte ikke medisinen. ellers døde to fisk og noen er litt groggy enda. har byttet mye vann idag og de så mer fornøyde ut etter det.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap