Hjelp, har fått hvitprikk - noen som vet noe om oppgitt temp for fisk

Har nettopp oppdaget hvitprikk i karet og har lest artikkelen "Sykdom i akvariet" der Temperaturkuren anbefales. Nå har jeg vært inn og sett på temperaturer som står oppgitt på de forskjellige fiskene jeg har i karet. For eksempel står Rødmunntetra oppgitt med temp 22-26. Er det noen som vet om 26 er makstemperatur for arten? eller er det 22-26 som er ideell temp, sånn at jeg kan øke til 32? Eller må jeg bruke medisin?
Inaktiv bruker
Hvitprikk:
Hvitprikk (Ichthyophthirius multifiliis), er den mest vanlige parasitten i akvarier. Denne gjenkjennes ved hvite, små (maks 1mm) prikker på fisken. Dette kommer gjerne først på finnene til fisken, for så å angripe mer kjøttfulle områder.
Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus. Parasitten sprer seg svært raskt, og kan i løpet av kort tid ha infisert alle fiskene i akvariet. Dette er en svekkelsesparasitt, som vil drepe fisken om den ikke drepes.

tatt fra (link)
Det er denne artikkelen jeg har lest.
Mitt spørsmål er om noen vet noe om temperaturen som står oppgitt på de forskjellige artene - om det er makstemp eller om de tåler 32 grader når det står 22-26 på arten.
Inaktiv bruker
Mine Pygme-cory tåler opp til 26 å øksefiskene 27 å de overlevde tempøkningen.
Inaktiv bruker
jepp. I 72 timer
Takk da lar i det stå til.. Slammer og skifter vann akkurat no.
Holder også på med tempraturkuren og jeg har bl.a slørhaler som skal ha det relativt kaldt (hevder mange) regnbuefisk,sverdragere og L-201 maller. Er første gangen jeg gjør dette og er relativt spent,men har satt oppi ekstra luft,så får vi krysse fingrene. De som er litt drevne med dette sier jo at dette er den beste måten,så da får vi håpe på det Lykke til
Connie Skoland
jeg har bl.a slørhaler som skal ha det relativt kaldt (hevder mange) regnbuefisk,sverdragere og L-201 maller.

Med den blandingen du har av fisk ville jeg neppe kjørt varmekur. Medisin vil nok være like bra og mye mer skånsom, og lettere!
Janne
Med den blandingen du har av fisk ville jeg neppe kjørt varmekur. Medisin vil nok være like bra og mye mer skånsom, og lettere! :-)

Hvorfor ikke varmekur på den blandingen?

Jeg har med hell brukt varmekur på mye forskjellig fisk. Men det er viktig med god overflatebevegelse, da varmere vann inneholder mindre oksygen, og det er dette som er største problemet for fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap