Fiskene mine er rød på gjellene. farlig?

Jeg startet med akvarium for ca to måneder siden.
Senere kjøpte 3 sverddrager og tre maller, kanskje to uker senere kjøpte jeg ny fisk som var 5 pansermaller to smerlinger og to andre fisker som jeg ikke kan navnet på.
Etter at jeg har kjøpt de nye fiskene begynte alle fiskene å bli røde på gjellene, jeg tror man ser det ganske tydelig på bildene.

Så jeg surfet på google og fant ut at det kan være en bakteriell sykdom av noe slag, men jeg fant ingen type kur og jeg fant heller ikke ut om det var så farlig for fiskene.
Det er tydelig at det er smittsomt og at det kom med de nye fiskene.

Er det noen som kan gi meg noen råd?

Andre fisker er rødere og jeg er sikker på at det ikke var der før.
Det kan være ammoniakkforgiftning. Mål ammoniakk og nitritt. Hvis disse testene er OK, mål pH, da plutselige endringer i pH også kan være irriterende for gjellene. Når du har tatt de målingene du trenger, bytt 30-50% vann hver dag for å bøte på problemet midlertidig.
Vannprøvene var helt ok, da gjelder det nitritt, Ph og hardhet.
Det er spesielt ammoniak/ammonium som er interessant, når gjellene er røde.

Ta med deg vannprøve til dyrebutikken, eller kjøp deg dråpetest. Men først; vannbytte,vannbytte,vannbytte.
Skal gjøre et vannbytte.
Hvor ofte må man bytte vannet i et 10liters kar? Jeg bytter hver uke, men mange har sagt en gang i måneden og annet.
Du har disse fiskene i 10 liter?... bytt 30% vann hver dag, til du har fått deg et akvarie med akseptabel størrelse..

Gjør du ikke vannbyttene, så kommer fiskene til å slite seg til døde i ekle vannverdier. (slik som skjer nå)
Gjør du vannbyttene, 30% hver dag, over laang tid, kan en uerfaren risikere at vannverdiene hopper opp og ned; og de vil igjen slite..

10 liter er ikke et akvarie til fisk,reker eller snegler... spør du meg.
En ti liters beholder er, som Ronny-Andre sier, ikke noe akvarium. Dessuten har du mange fisk selv for et startsett på 54 liter.

Har du filter i denne beholderen? Hvis ikke, be dyrebutikken om å ta igjen alt sammen inntil du har skaffet deg et ordentlig akvarium med det fiskene har trenger for å ha et godt liv. Det har de ikke nå, på noen måte.
Det de andre sier her stemmer dessverre 100 %. Med de fiskene du har bør akvariet være på minst 60 liter, og muligens enda en god del større, avhengig av hvilke smerlinger det er du har.

Akvariet ditt er like stort som den bøtta man bruker til å skifte vann i små til mellomstore akvarier med. Du kan aldri forvente å få din sammensetning av fisk til å trives i dette akvariet over tid.

Synd at du gikk på en sånn smell i begynnelsen av akvariehobbyen, men du kan trøste deg med at du ikke er den første.
Unnskyld, jeg mente 110liters

Kampfisk
Det de andre sier her stemmer dessverre 100 %. Med de fiskene du har bør akvariet være på minst 60 liter, og muligens enda en god del større, avhengig av hvilke smerlinger det er du har. Akvariet ditt er like stort som den bøtta man bruker til å skifte vann i små til mellomstore akvarier med. Du kan aldri forvente å få din sammensetning av fisk til å trives i dette akvariet over tid. Synd at du gikk på en sånn smell i begynnelsen av akvariehobbyen, men du kan trøste deg med at du ikke er den første.

Jeg mente 110 liters akvarium. Og smerlingene er pakistanske av noe slag og skal passe ned til 60liters.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap