Hjelp! en død, og flere syke discus....

Hei!
Trenger hjelp, helst fort! Mistet i går en 15 cm rød turkis discus, ikke gøy! Aner ikke hva som var galt med den. Så ikke noe slim fra gjeller, den ble for noen dager siden mørkere i fargen, før den mistet fargen for to dager siden, den døde i går morges.
Den hadde dårlig matlyst den siste uken, spiste bare noen få ganger på en uke.
Nå begynner discus nr 2 å gjemme seg og oppføre seg på samme måte.
De går i et 530 liter godt beplantet selskapsakvarie. Vannverdier:
Ph 6,5
No3 10
GH 6
No2
KH 6
Temp 28,5
De går sammen med: Rødmunnstetra, kardinaltetra, corydoras, ancistrus, L144, og 3 SAE.
Hadde en kardinaltetra som så ut som den holdt noe hvitt, trådlignende i munnen før den døde. Kunne se ut som en liten mark.....
Kan dette være det som tok livet av discusen? Så ingen antydning til dette på den.
Kjøpte den discusen som døde for 1 mnd siden, og den har sturet, gjemt seg og hatt dårlig matlyst siden jeg fikk den.
Noen som vet hva dette kan være? Har ikke mye erfaring med discus, har kun hatt dem i et år, og har ikke hatt så mye som antydning til sykdom.
De får 2 vannbytter på 20% ukentlig.
Jeg har ikke lyst til å miste fler! Blir utrolig glad for råd!
Du bruker dråpetester når du tester vannet ditt, ikke strips...?

Diskusen som døde bør du ta vare på, da du kan evt få undersøkt gjeller og innvoller for parasitter på den hos noen som har mikroskop. Det vil gi deg det sikreste svaret på hva som feiler diskusen.
Bruker dråper for å teste vannet. Er ingen jeg kan ta den med til som har mikroskop, ringte dyreklinikkene i går, de var ikke veldig hjelpevillige. Fisken er kastet nå.
Tatt 40% vannbytte, og saltet, skrudd opp temperaturen til 29,5 grader. Har du eller andre noen andre tips/forslag?
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap