Furanol 2/fiskedød

Er det noen av dere som har opplevd fiskedød ved bruk av furanol 2? Jeg hadde noen platyer som døde, Ett par nå og et par da,, Så ble anbefalt og prøve furanol, Heiv de oppi om kvelden og om morran kunne jeg plukke ut en platy, 1 144, og 2 Corydoras habrosus, Idag fikk jeg gleden av og plukke ut en sterbai, og det ser ut som om jeg får gleden av og plukke ut to til... FOR NO D..TT ,
bare advarselen på medisinen burde ha ringt noen bjeller :

"Advarsler: Må ikke anvendes på hvirvelløse dyr (koraller, anemoner osv.) i saltvand. Normalt kan rejer og krebs i ferskvand tåle Furanol 2. Dog skal det nævnes, at der efterhånden findes så mange nye og fremavlede arter på markedet, at det ikke helt kan udelukkes, at visse arter ikke kan tåle præparatet. Hvis man er usikker, bør man derfor altid først afprøve præparatet på enkelte dyr, eller man skal sørge for helt at udelukke dyrene fra behandlingen."

Platy er vell kanskje ikke av de nye slagene, men synes hele medisinen høres veldig "upørvet" ut....
Er ikke Furanol ganske sterke antibakterielle saker?
Første spørsmål som melder seg er om du er helt 100% sikker på at doseringen ble korrekt, og du ikke ga for mye f.eks.
Kan ikke si jeg har lest noe negativt om Furanol her på AF tidligere, ingenting som spretter opp av hukommelsen på det.
Ja har tatt 1 pr 20 l vann... MEN, (Er det ikke alltid et men) Jeg spurte hvordan det skulle brukes, Og fikk beskjed om at pillene bare puttes oppi, Spurte om jeg ikke skulle løse de opp men det var ikke nødvendig fikk jeg beskjed om. Ikke vet jeg men jeg sugde opp det som var igjen på bunn, Håper bare ikke det dauer allt som er, Har bytta litt vann etter dette kun for og prøve og tynne ut svineriet.
En fin regel er å ikke spørre betjeningen for mye Det gis mye rare svar rundt omkring i Norges zoobutikker, det er sikkert. Men jeg ser du bor i Moss, og der har de iallefall èn skikkelig zoobutikk som er mer til å stole på. Leste du ikke bruksanv. til selve medisinen, som ligger inne i pakningen?

Jeg ville aldri puttet medisin ufortynnet i et kar. Aldri. Det kan umulig være bra, og jeg vil nesten tippe at det er årsaken til fiskedøden hos deg. Fiskene har trodd det var mat og fôrtabletter og nippet på og spist på dem, og fått kruttsterk medisin i seg. Død av overdose.

En annen ting; Furanol mener jeg å huske er kjent for å ikke bare drepe sykdomsbakterier, men også filterbakterier. Den kverker alle slags bakterier altså, både gode og dårlige.
Et veldig godt råd nå er derfor å sjekke nitritt i tiden fremover, og passe på at ikke det oppstår en nitrittoppblussing i etterkant av medisineringen.
Joda, jeg leste den, men fikk beskjed om at det ikke var nødvendig, Jeg kommer heller ikke til og putte medisin ufortynnet i karet noe mer heller Det er NØYAKTIG det jeg tror og, at de har fått i seg så store mengder medisin fordi de har ligget på bunn. Og nitritt blir overvåket nøyaktig og filter bakterier tilfører jeg meget forsiktig og noe sånn kultur på flaske.. Easylife eller hva det heter.. Mona, Jeg ville nok fulgt annbefalingen i pakka, Men Han som solgte meg dette har vel litt mer peil enn meg, på egentlig alle områder så derfor ble det sånn..

Man lærer så lenge man lever sa pinnsvinet og gikk av feiekosten
Marius Johansen
Så ble anbefalt og prøve furanol, Heiv de oppi om kvelden (...)

Husk at det er svært viktig å dosere NØYAKTIG. Du bruker uttrykket "heiv oppi", det lyder nokså unøyaktig.

Stephan
Det var den følelsen jeg også fikk da jeg leste "heiv oppi" medisinen... men jeg sa ikke noe
Doserte etter bruksanvisning da.. Var hvordan som ble feil, Skulle nok ha løst de opp først,, Men da vet jeg det. Følg den
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap