Har avlivet syk fisk, trenger info om sykdom/smittefare osv

i dag våknet jeg opp til et trist syn. en av mine to blå dverg guramier lå helt oppblåst på bunnen. jeg så det ann i ca 5 timer mens jeg leste om fiskesykdommer. etter å lest meg opp, å studert fisken, fant jeg ut at det må være bukvannsot. skjella på buken stod ut. det jeg da lurer på er følgende. hva gjør jeg nå med resten av fiskene? er det veldig smittsomt? jeg 4 sommerfugler har også dødd. men ca 1 ukes mellomrom. men di hadde ikke symptomene som jeg kunne se. di var friske på kvelden, å døde om mårran. ingen synlige skader. fiskene som er igjen nå er: en blå dvergurami, 2 honningurami, 1 kakadueciklide, og en gjeng ancistrus på bunn. karet er på 375 liter. må jeg medisinere med noe?
Inaktiv bruker
Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene.
Er du helt sikker på at det er en sykdom? Jeg opplevde noe av det samme da jeg hadde 2 blåguramier. Hadde en hann og en hun. Hannen var veldig ugrei med hunnen og over natten hadde den rett og slett jaget og nappet så mye på hunnen slik at den døde. Den lå på bunnen med skjell nappet av buken samt deler av halen var også nappet bort.

Jeg gav hannen bort til noen andre som hadde større akvarie enn meg, men fikk da beskjed om at hannen var veldig aggresiv mot en annen hann i gurami familien. Så det ente med at de måtte kvitte seg med blågurami hannen.

Jeg tror ikke det var noe sykdom på hunnen som døde, for jeg fikk ikke noe spredning til annen fisk i akvariet.
jeg har ikke sett no jaging blandt guramiene. har vært rolig og harmonisk blandt di. iaffal på dagtid når jeg ser. guramien jeg avliva var som en oppblåst ballong som kun lå på bunnen. skjella stod ut fra kroppen på hele magen/buken. bare redd det kan ha smitta di andre fiskene
Når den er oppblåst så virker det mer som en sykdom ja. Jeg ville brukt eSHa 2000. Det skader ikke filter eller fisk, så da har du mulighet for allerede nå å redde de som kan være påvirket av sykdom, men hvor det ikke har utviklet seg fult ut enda.

Se ellers kommentar fra Spock om behandling av eSHa 2000.

Lykke til.
det med lang sytråd avføring, som henger lenge. hvor lenge er lenge? og hvor lang? hvor tynn? noen av fiskene har lang bæsj. opp til 5-6 cm. men om den er ekstra lang eller ekstra tynn vet jeg ikke. kan henge noen minutter. noen som kan forklare meg? fiske avføring er jo liksom ganske tynn uansett. spesiell farge som kan bety no?
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap