Sår på ene scalaren

SAtt foran akvariet å så på fiskene i dag, da jeg plutserlig la merke til sår på ene scalaren (bak ved finnerota), kan det være soppangrep eller noe?
Har hatt lignende hos meg. Hull-i-hodet-lignende sår på høyre side av kroppen, men langt bak (skjønt ikke like langt bak som på bildet ditt).

Det ble en del bedre ved medisinering med hexamita-kur men kom tilbake. Dewormer-kur hjalp også midlertidig, og gjorde at såret "flyttet seg" fra en skalare til en annen(!).

I mitt tilfelle viste det seg til slutt at skalarene hadde gjellemark, antakelig indirekte smittet fra discus via et par Ivanacara. Dermed var kaliumpermanganat-kur den eneste løsningen.

Hvis ikke såret blir bedre av seg selv i løpet av noen dager, bør du nok prøve å finne ut hva som plager immunsystemet til denne skalaren din.
Ser ut som skinnet har flærra av der hvor såret er, fordi en ser "fiskekjøttet" på fisken, har ikke lagt merke til at andre fisk en akkurat den har det.
Er der et mørkere "krater" i midten av såret?
Lot naturen gå sin gang, og såret har nå grodd noe. Tok et 30% vannskifte på torsdag og 10% fram til søndag. Så får bare se nøye på den, men ser iallefall nå ut som den greier seg og at det ikke var no farlig. Kan muligens være slåssing med de andre scalarene ell noe.
Bra å høre at den kommer seg. Ikke slipp den av radaren før såret har lukket seg helt.
Fikk tatt ett bedre bilde av scalaren i dag, såret ser fint ut for meg.. Men jeg veit ikke hva kritikerne vil si?
Tilfeldig bekjentskap
© Holotype MNRJ 40720
Reklame for plussmedlemskap