Har jeg sykdom i akvariet mitt?

Jeg har et 100liters akvarium med 5 leopard danioer. 4 hunner og en hann.
Jeg har hatt de i ca. 3 uker, men i løpet av de siste dagene har det samlet seg masse små, gjennomsiktige blærer på akvarieveggen. Fiskene ser ikke ut til å bry seg om disse blærene, men jeg undrer så fært på hva det er for noe?

Disse blærene henger overalt på akvarieglasset, men noen områder har flere blærer enn andre. De ser ut som væskefylte bobler. Har prøvd å fjerne noe av det, og de sitter ganske godt fast på glasset.

Fiskene ser virker ikke syke, bortsett fra en stor hunn som virket litt sliten her om dagen. Kan dette ha sammenheng? Vet noen hva dette er og om det bør behandles?

Har desverre ikke et godt nok kamera å ta bilde med.
Takk for svar
Inaktiv bruker
Sikker på at det ikke bare er Pestsnegler du har fått? Eneste jeg kan komme på.
Mulig noen andre vet.
Er det pestsneglen toppluesnegle du har fått i akvariet ditt? Det er i så fall ingen sykdom, men helt "normalt" De fleste akvarister stifter før eller siden bekjentskap med forskjellige pestsnegler. Toppluesneglen er en av dem, og den sitter på glasset sånn du beskriver, sitter ganske godt fast til forskjell fra de andre pestsneglene.

Du kan skvise de med pekefingeren, så børste dem ned så de faller på bunnen. Der kan du enten slamsuge dem opp eller la eventuelle maller og fisk få smake på dem.

Man har i grunnen to valg når man først har fått pestsnegler i akvariet, og det er:
- lære seg å leve med dem og godta at de er der
eller
- gå og irritere seg over noe man sannsynligvis ikke kan gjøre noe med

Det finnes gift på markedet som skal kverke snegler, men det er ikke noe jeg ville sitte her og anbefale. Mange har prøvd, og enten funker de ikke, eller de funker halvveis, eller så dreper de mer enn bare sneglene... det er uhyggelig fort gjort å dosere feil slik at fisk og planter kreperer i samme slengen. Jeg ville aldri brukt gift i akvariet, men det er nå bare meg - jeg har lært meg å akseptere at pestsnegler finnes

Det er selvsagt en vurdering hver enkelt må gjøre, men ha i bakhodet at det er fort gjort at det skjærer seg. Har man sinnsykt mye snegler må man tenke på hva som skjer med vannkvaliteten om tusen døde snegler blir liggende og forpeste vannkvaliteten etterpå. Det er IKKE lett å få slamsugd ut alle sammen.

Her er et eksempel på en sneglegift; Esha Gastropex.
Det kan ligne på sneglene, men disse kulene i karet mitt er helt runde (alle sammen) og de er helt gjennomsiktige. Jeg har lurt på om det kan være egg fra danioene, men jeg har ikke hørt om at eggene fester seg til glasset. Kjente på en av dem med fingeren, og det kjennes ut som om den er laget av en slags gele med vann inni, når jeg klemmer på den, så tømmes den for vann.. Noen av dem var litt gråaktige i fargen.

Hvis det er snegler så gjør det forsovidt ingenting for min del. Sålenge fiskene mine ikke lider skade av det så er jeg kjempefornøyd :P
Jeg vil ikke bruke gift i akvariet med mindre sneglene utgjør en fare for fiskene.
Jeg tror heller jeg vil satse på å få tak i en fisk som kan ete dem, for å forsikre meg om at antalle snegler ikke øker for mye.

Takk for svar
Geleaktige? Nei, da høres det ikke ut som snegler lenger.

Har du noe mulighet til å få tatt bilder av dette? Det er jo en gang sånn at et bilde sier mer enn tusen ord...
Jeg skal prøve å få tatt et bilde, men kameraet jeg har for hånda var ikke bra nok, så må vente til litt senere i kveld når gubben kommer hjem.

Nå la jeg merke til en ting til. Når de henger på glassveggen, så svinger de litt fra side til side hvis det er strøm eller bevegelse i vannet, så de henger ikke helt fast, men de sitter godt nok til å gjøre motstand når jeg prøver å fjerne dem.

Det kan ikke være noen form for sopp? :S
Når man uheldigvis har fått pestsnegler i karet og vil bli kvitt dem uten å tilsette gift, så kan løsningen være å sette inn Clea (Anentome) helena som er en hardfør snegle, som spiser andre snegler.

Selv lar jeg meg ikke irritere over pestsnegler lengre, så sant de ikke tar helt overhånd. I de kar hvor det likevel har blitt for mange av dem setter jeg inn jegersneglen Clea (Anentome) helena. De spiser også fôrrester og annet avfall. Det er i tillegg en dekorativ snegle å ha i karet. Den formerer seg enkelt og er lett å selge.
Sabrina M
Nå la jeg merke til en ting til. Når de henger på glassveggen, så svinger de litt fra side til side hvis det er strøm eller bevegelse i vannet, så de henger ikke helt fast, men de sitter godt nok til å gjøre motstand når jeg prøver å fjerne dem.

Kan det være blågrønnbakterier, Volvox-alger, eller en annen typer alger?
Sabrina M
Har desverre ikke et godt nok kamera å ta bilde med. Takk for svar :)

Et dårlig bilde er tross alt bedre enn ingen bilde.
Nå har jeg med hjelp fra en god venn fått skifta ut grusen med fin sand. Nå er karet også skikkelig vasket med svamp og nal.
Nå er de blærene borte, men hvis de kommer tilbake, så legger jeg straks ut bilde.

Men før dette ble gjort, så jeg på noen av de "større" blærene at de kunne lignet på en bitteliten glassmanèt nesten.

Tusen takk for gode svar fra alle sammen
Lisa-S, Tusen takk for sanda og takk for lånet av bøtta
Nøyaktig hva det er vet jeg ikke, men jeg har vært innom tanken på at det kan være en slags alge eller kanskje en slags sopp.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap