Arter som ikke får neonsyken

Hvilke arter får med sikkerhet ikke neonsyke?
Jeg vet at neonsyken vanligvis rammer neontetra, men at den også kan ramme andre fisker, spesielt i tetrafamilien. Så da kan vi iallefall ganske sikkert si hvem som får den

Det er en sykdom som heter "falsk neonsyke" (Columnaris) og som minner om neonsyken, og den kan ramme alle typer fisk.
Takk for svar.

Jeg mistenker sterkt at problemet i vårt akvarium er neonsyken. Dette ytrer seg ved at fisken blir stiv og lammet i bakparten og ikke lenger kan svømme normalt. I tur og orden er alle tetraer blitt syke og eliminert. Så gikk det en lang sykdomsfri periode på åtte måneder og vi håpet at problemet var borte. Men altså, for et par dager siden hadde den ene sebrafisken det samme problemet. Nå frykter vi for livet til de øvrige sju sebrafiskene.

Jeg er klar over muligheten for falsk neonsyke, men hva angår Columnaris, så er ikke det hvite belegget det mest fremtredende symptomet her. Hvit muskulatur og misfarging av midtstripen har forekommet, men noen av fiskene hadde lammet bakkropp uten slik misfarging. I følge beskrevet rekkefølge av symptomer på nettet, synes ekte neonsyke å være mer sannsynlig enn falsk neonsyke.

Vi har ikke satt inn noen ny fisk i noe akvarium på atten måneder. Med mindre vi kan finne fram til fiskearter som IKKE får neonsyken, så vil vi ikke innføre noen ny fisk og må anse utstyr for flere tusen kroner og fiskehobby for å være tapt.

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap